Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rekordsatsning på TV-reklam i USA-val

Publicerat onsdag 30 oktober 2002 kl 05.00
Inför nästa veckas mellanårsval i USA satsar partierna och kandidaterna mer pengar än någonsin tidigare på TV-reklam. Ju närmare valet kommer desto mer svartmålning handlar det om i valfilmerna.
I delstaten New Jersey är det en jämn kamp om senatorsposten mellan demokraten Frank Lautenberg och republikanen Doug Forrester, och i mörktonade valfilmer försöker de båda framställa motståndaren som i ena fallet alltför mjuk i kampen mot terrorism, eller i andra som alltför välvilligt inställd till rättigheten att bära vapen. Kostar tio miljarder Det är valtider i USA, och aldrig tidigare har det satsats så mycket pengar på på reklamfilmer i TV. Enligt en oberoende organisation som övervakar annonseringen kommer slutnotan hamna på motsvarande nästan tio miljarder kronor, vilket alltså till och med är mer än i det rekordjämna presidentvalet för två år sedan. Jämnt val Huvudorsakerna som nämns är två: mandatfördelningen i kongressens båda kamrar, senaten och representanthuset, är extremt jämn, och det är helt öppet vilket parti som kommer att få majoriteten efter valet. Många guvernörsval är också extremt ovissa, och förhoppningen är naturligtvis att ett rätt presenterat TV-budskap ska fälla avgörandet. Det andra handlar om att en ny restriktivare kampanjfinansieringslag börjar gälla dagen efter valet, och därför spenderar partierna extra mycket pengar denna gång. Guliani favorit Det handlar inte bara om smutskastningskampanjer, utan också klassiska rösta-på-mig-budskap med bilder av lekande barn, glada pensionärer och ren natur, kan man dessutom få någon känd person att stödja kandidaten ses det som ett plus. Favoriten bland republikanerna är förre New York-borgmästaren Rudolph Giuliani, som här talar sig varm för New Jersey-kandidaten Doug Forrester. Kritikerna talar annars om att det spenderas pinsamt mycket pengar på smutskastning av motståndarsidan och alldeles för lite på att tala om vad den egna kandidaten egentligen står för. En politisk kommentator sa att de enda, viktiga valfilmerna i TV i USA där röstdeltagandet, inte minst i ett mellanårsval brukar vara mycket lågt, är de som försöker få allmänheten att överhuvud taget gå och rösta nästa vecka.
Anders Ask, New York
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.