Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kris för reklamradion

Publicerat torsdag 31 oktober 2002 kl 06.16
Den svenska reklamradion tros gå mot rekordförluster i år. Redan förra året gick de fem största kommersiella nätverken med 60 miljoner kronor i förlust. Å Radioutgivareföreningens VD Christer Jungeryd hoppas på digital webradio och sänkta avgifter för att hjälpa upp reklamradions förutsättningar.
Totalt i Sverige finns idag sändningstillstånd, eller koncessioner som det kallas, för 94 reklamradiostationer. Förra året gjorde de fem största nätverken en sammanlagd förlust före skatt på 60 miljoner, en siffra som enligt tidingen Dagens Media beräknas stiga till minst 75 miljoner. Enligt Radioutgivarföreningens VD Christer Jungeryd, som också är chef för branchorganisationen Svensk Reklamradio, är problemet allvarligt, och skälen två. – Det ena är att vi betalar världens högsta koncessionsavgifter där vi betalar nästan en fjärdedel av vår omsättning till staten för rätten att sända. Det andra är att vi har en annonsmarknad som är den värsta på 25, 30 år. Visserligen tycker Christer Jungeryd att det är för många som idag konkurrerar om reklamradiokakan, Men att slå ihop de många små till färre, men starkare radiojättar, det tror inte Christer Jungeryd ska behövas. Han tar i stället fasta på nya siffror från undersökningsföretaget Ruab som visar att ungdomar surfar lika mycket som de lyssnar på radio. – Finns inte radio i den digitala miljön kommer vi att erodera i en analog återvändsgränd, säger Christer Jungeryd.
Anders Kilander
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.