Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elkunder drabbas av skyhöga räkningar

Publicerat tisdag 5 november 2002 kl 16.09
Ett tusental av elbolaget Vattenfalls kunder har fått skyhöga elräkningar hem i brevlådan på upp emot 60 000 kronor. Anledningen är att Vattenfall missat att under flera år missat att skicka ut elräkningarna och nu krävs hela beloppen in.
På konsumenternas elrådgivningsbyrå, som inrättats av Svensk Energi, Energimyndigheten och Konsumentverket, säger man att det inte bara är Vattenfalls kunder som drabbats utan att även andra elbolag missar att skicka ut räkningar. Det är elbolagens skyldighet att läsa av elmätarna och faturera elkostnaderna, men om företagen glömmer kan kunderna ändå bli återbetalningsskyldiga. Det är den mänskliga faktorn som gjort att ett tusental kunder hamnat utanför betalningssystemet. Kostnaderna för elförbrukningen har då lagts på hög för de drabbade abonnenterna och det är anledningen till att vissa fastighetsägare nu fått sig en rejäl kalldusch. Vattenfall har även erbjudit sig att avskriva delar av skulderna men Karl Erik Olsson säger att företaget inte kan stryka dem helt. Elen är ju ändå trots allt förbrukad. Sten Hansson i Gällivare reagerade aldrig på att det inte dök upp några elräkningar under två år och han tycker det är märkligt att han nu ska staffas på grund av företagets slarv.
Maria Höglund
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.