Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Obehöriga lärare får stöd av eleverna

Publicerat tisdag 12 november 2002 kl 16.30
Den statliga skollagskommitténs förslag att obehöriga lärare bara ska få undervisa och att betygsättningen ska skötas av behöriga kollegor får nu kritik, både från elever och skolpersonal.
– Jag tycker absolut att så ska det inte vara, säger Camilla Svantesson på Sankt Eriks gymnasium i Stockholm. – Det är läraren som är närvarande på lektionerna som ser vad jag åstadkommer, det kan ju inte komma in någon annan lärare som inte har träffat mig innan och sätta betyg. – Det kan ju finnas obehöriga lärare som är bättre än behöriga, säger David Alvefjord, också han elev på Sankt Eriks gymnasium. Klarar han av undervisningen ska han väl få sätta betyget också. Det lagförslag som den statliga skollagskommittén inom kort lägger fram för utbildningsminister Thomas Östros innebär att obehöriga lärare, alltså de som inte har examen från lärarhögskola, inte ska få betygsätta sina elever utan att det ska skötas av behöriga kollegor. Obehöriga lärare har inte den kompetens som krävs för att sätta betyg, menar kommittén, och syftet med lagförslaget är att både stärka lärarnas status och elvernas rättssäkerhet. I dag är bristen på utbildade lärare stor, en av fem som jobbar som lärare i dag är obehörig. På landets friskolor uppskattas upp emot hälften jobba utan lärarutbildning. Skollagskommittén anser också att endast behöriga lärare har den kompetens som krävs för att sätta betyg och det trots att betygssättning inte finns med på schemat vid landets lärarutbildningar. Men trots att alla lärarstudenter inte får utbildning i betygsättning så anser Eskil Franck, rektor på Lärarhögskolan i Stockholm, att behöriga lärare ändå är bättre på att sätta betyg än de utan behörighet. – Betygssättning är och ska vara ett utflöde av en totalbild av vad det är att vara lärare. Man bryter ner en kursplan, man har en ämnesteoretisk kunskap. Och då menar jag att man måste se lärarrollen som en helhet, och helheten kräver att man har en gedigen utbildning för alltihopa. Kalle Sörnäs är musiklärare på Sankt Eriks gymnasium i Stockholm och han tror inte att obehöriga lärare är sämre än behöriga på att sätta betyg och ger därför skollagskommitténs förslag underkänt. – Det är ju redan så pass svårt att sätta betyg. Är man då obehörig och ska börja fråga andra – nej, det blir cirkus. Och Kalle Sörnäs frågar sig vem som skulle betygsätta hans elver om han vore obehörig eftersom han är skolans enda lärare i musik. – Om du har en klass i ditt eget ämne så är det ju du som kan avgöra vilket betyg de ska ha.
Anna Lithander
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.