Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler olika kunder lösningen för underleverantörer

Publicerat tisdag 12 november 2002 kl 14.55
Farhågorna för de svenska underleverantörerna är överdrivna, trots nedgången för bilindustrin och telekombranschen. Det anser det europeiska nätvereket för underleverenörer, RIOST, som på tisdagen presenterade en ljus rapport om den svenska småindustrins möjligheter.
– Det stora problemet i dag är att många företag är alltför beroende av en eller ett par kunder, säger Thierry Paellinck från RIOST. Thierry Paellinck, som presenterade rapporten på underleverantörsmässan i Jönköping, anser att svenska företag liksom på flera andra håll i Europa är för beroende av en eller ett par kunder. Det är det som straffat sig när till exempel telekombranschen säckat ihop, men ändå är möjligheterna för svenska småföretag bättre än på många andra håll i Europa, genom den flexibilitet och mångfald av företag som finns. Det som behövs utöver ett breddat kunderunderlag är mer samarbete, även över gränserna i Europa. Någon risk för att underleverantörena dör ut i Sverige finns inte om man bara agerar i tid, säger Paellinck. – Definitivt inte för Sverige! Men åtminstone för vissa sektorer inom industrin gäller det nog att fatta rätt beslut ganska kvickt nu. Redan nu har många underleverantörer vaknat upp. Sjölanders mekaniska i Västerås är ett exempel.Det hundaråriga verkstadsföretaget med ett 50-tal anställda, har varit nästan helt beroende av ABB. Just nu går 60 procent av produktionen dit, men vd Ulf Sjölander jagar fler kunder. – Det gäller att i och med att man får de här signalerna, så gör det att man kanske vill ut och vidga sina områden. Hitta nya kunder som kan kompensera för de där 60 procenten. Jag skulle gärna vilja se de här 60 procenten nere runt 40-45, men fortfarande ha samma volym. Alltså måste vi växa. I och med det får vi bättre kompetens, och kan kanske jobba internationellt till och med. Är det så du tror att de flesta svenska underleverantörer tänker i dag, att det gäller att skaffa fler kunder, så man har en högre säkerhet och inte blir för beroende? – Självklart, för det bästa är att ha mellan 10 och 20 procent av sin omsättning på varje kund. Då sprider man ju riskerna och blir inte lika sårbar. Så det är dags att vakna upp.
Daniel Rundqvist, Ekot i Jönköping
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.