Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Alkoholreklam ökar trots strikta regler

Publicerat fredag 6 juli 2007 kl 11.32

Reklam för alkoholhaltiga drycker har ökat avsevärt sedan årsskiftet.

Trots strikta regler för alkoholreklam ökade annonseringen med 25 procent årets första fem månader, visar Sifo:s reklammätningar som Dagens Nyheter redovisar i dag.

Uppgången är störst i morgontidningarna och på tv-kanaler som sänder från utlandet, som TV3 och Kanal 5.

Ett av de företag som går runt de svenska reglerna genom att annonsera i sådana tv-kanaler är statliga Vin & Sprit, vilket möter hård kritik från bland andra IOGT-NTO.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".