Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Varumärket Sverige blir allt svagare

Publicerat söndag 8 juli 2007 kl 12.30

Varumärket Sverige tappar på den internationella rankinglistan. För bara ett par år sen betraktade omvärlden Sverige som mest positivt av 38 olika länder. I dag har Sverige kanat ner till en 7:e placering.

– Ett skäl är att Sverige i dag inte har internationellt lysande ikoner som Abba, Björn Borg och Ingmar Bergman, säger Olle Wästberg chef vid Svenska institutet.

Knäckebröd, mörker, Abba, Nils Holgersson och vackra människor. Det är vad några av turisterna på Djurgården i Stockholm förknippar med Sverige i dag.

Inget hållbart varumärke
De intrycken räcker inte riktigt till för att skapa ett hållbart varumärke som säljer på dagens internationella marknad.

– Meningen med ett lands varumärke är att ge till exempel handelspartners och politiker snabba positiva associationer, säger Olle Wästberg.

– Det är ju också väldigt bra för Sverige som nation att andra länder vet vad vi står för politiskt ,att vi är emot barnaga och sådana här saker också. Ju snabbare man associerar, desto starkare varumärke ett land har, desto lättare blir det för dess företrädare i olika sammanhang.

Anholt Nation Brands Index
Sedan våren 2005 undersöker Svenska institutet styrkan i det svenska varumärket genom att vara med i Anholt Nation Brands Index.

Varje kvartal tillfrågas närmare 26 000 människor i 35 länder om hur de ser på andra länders kultur, politik, människor, investeringspotential och turistattraktion.

Sverige har i mätningarna sakta men säkert glidit neråt på skalan, speciellt inom kulturen.

Olle Wästberg säger att det handlar om en hårdare konkurrens framförallt från skandinaviska och engelsktalande länder.

Men det är inte så lätt att skaka fram svenska stjärnor till världsscenen.

Kulturexport
I stället tror Olle Wästberg på bättre export av svensk kultur till länder långt borta där man inte vet så mycket om Sverige i dag, som Asien och Mellanöstern.

– Det skulle förstås vara väldigt värdefullt för vi skulle nå ut på ett helt annat sätt, dels en indirekt politisk påverkan med svensk toleranspolitik och jämställdhetspolitik och att tala om vad Sverige är för något.

Turisterna på Djurgården håller med Olle Wästberg. Om de fick bestämma är det just den svenska livsstilen och välfärdspolitiken som bör exporteras, och svenska köttbullar förstås.

Anneli Rådestad
anneli.radestad@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".