Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Citytunneln under Malmö försenas

Publicerat torsdag 14 november 2002 kl 15.39
Tidplanen för ett av Sveriges största byggprojekt, Citytunneln under Malmö, spricker. Regeringens juridiska prövning och miljödomstolens beslut har dragit ut på tiden. Invigningen 2008 får skjutas på framtiden.
Tidigast 2009 kan Citytunneln stå klar, men eftersom det är ett högriskprojekt, kan inte ytterligare föreseningar uteslutas. Även prislappen på 8,8 miljarder kronor är osäker. Osäkerhet om tågtunnlarna Hela Citytunnelprojektet omfattar 17 km nya järnvägsspåroch osäkerheten är störst om bygget av de 6 km långa tågtunnlarna under Malmö. Det finns bland annat frågetecken kring grundvattnet i berget under Malmö, men Citunnelprojektet kan åka snålskjuts på på de erfarenheter som gjorts i Hallandsåsen och på det nyss avslutade tunnelbanebygget i Köpenhamn. Bygget påverkar hela Malmö Samtidigt som tillståndsprövningen pågår måste malmöborna informeras om de dramatiska förändringar som kommer ske i staden.Projektchefen Örjan Larsson tror inte malmöborna inser hur stort det här projektet är. År 2004 kommer två stycken 250 meter långa tunnelborrmaskiner att börja tugga sig genom kalkberget under Malmö. Centralstationen byggs om och ytterligare två stationer kommer att byggas i Malmö längs tunnelsträckningen. Opinionen mer positiv Opinionsmässigt har Citytunneln ett bättre utgångsläge jämfört med stämningen då Öresunsbron skulle byggas. I väntan på alla tillstånd skall det gigantiska, men abstrakta, byggprojektet nu konkretiseras för malmöborna genom en nyöppnad utställning mitt i staden.
Jens Ericson, Ekot i Malmö
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.