Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kundkort kan bli dyrt för butiken

Publicerat måndag 18 november 2002 kl 06.13
Allt fler företag och butikskedjor startar lojalitetsprogram med kund- och bonuskort i förhoppning att få kunderna att välja den egna butiken framför andra, men det finns ingen forskning idag som verkligen visar att konsumenternas lojalitet ökar med kundkortet. Dessutom kan lojalitetsprogrammen vara kostsamma för butikerna.
Lojalitetsprogrammen kräver ofta många anställda och blir dyra att administrera, och den forskning som gjorts har faktiskt inte kunnat slå fast att företagen fått kunderna att handla mer på grund av olika bonusprogram. Ofta har man flera kort och handlar i en rad olika butiker, säger professorn i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm, Magnus Söderlund. – Och det har varit väldigt svårt för forskarna att visa att programmet i sig verkligen ökar kundens lojalitet. Vad som finns idag är väl snarare en misstanke om att de kunder som är med i programmen, som ska skapa lojalitet, i viss mån var lojala redan från början innan det här programmet fanns, säger Magnus Söderlund. Det är inte heller säkert att man som kund tjänar särskilt mycket på korten. Vissa kort ger värdecheckar att spendera i butik, men enligt Magnus Söderlund är många lojalitetsprogram felaktigt konstruerade, med billiga bonusgåvor istället för att ge kunderna vad de allra flesta vill ha - lägre priser från början. – Vad kunden verkligen tycker om i ganska många fall är en lägre kostnad. Tänk om man hade fått samma effekt på kunderna genom att helt enkelt ha ett lägre pris redan från början. Då hade man sluppit alla de här adminstrativa bökigheterna med att ha ett program, säger Magnus Söderlund.
Therese Larsson

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.