Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt projekt mot dagisbuller

Publicerat måndag 18 november 2002 kl 07.56
Hörselskador och tinnitus har blivit vanligare på förskolorna i landet, både bland barnen och personalen. Orsaken är den höga ljudnivån. Arbetslivsinstitutet i Umeå har därför tillsammans med Karolinska institutet starat ett projekt för att komma tillrätta med bullerskadorna och sjukfrånvaron.
Ett sätt att för bukt med problemet är en bullermätare på väggen i form av ett öra, som bland annat finns på förskolorna i Holmsund utanför Umeå. När örat blinkar rött är ljudnivån skadlig och då måste man tänka på att sänka rösten. Kristina Lekander-Wall arbetar på Storsjö förskola I Holmsund. Den ingår i ett försök på tre förskolor i Västerbotten som kallas Framtidens förskola. Det är Arbetslivsinstitutet som vill titta närmare på sjukfrånvaron och bullernivåerna. Arbetet pågår fram till årsskiftet och förhoppningen är att resultatet ska kunna ge vägledning åt andra förskolor i landet. På avdelningen Pingvinen, där Kristina Lekander-Wall jobbar, finns 19 barn och tre vuxna och ibland blir ljudnivån hög och det påverkar personalen. – Jag är väldigt trött när jag kommer hem. Jag stänger av radion och tv:n. Jag vill att det ska vara tyst omkring mig. Så det påverkar väldigt mycket, säger Kristina Lekander-Wall. De elektroniska öronen har redan börjat användas på flera håll i samhället, bland annat på förskolor i Borlänge och i träningslokaler. Öronen sitter som en liten skärm på väggen. När det lyser grönt är ljudnivån okej, lyser det gult börjar det bli högt och blinkar det rött så är det över 85 decibel och det är alldeles för högt och skadligt för hörseln. Öronen är bra tycker personalen på avdelningen Pingvinen, men det är bara början på miljöarbetet menar dom. Minst lika viktigt är att få mindre barngrupper: – Det bästa är egentligen mindre barngrupperså man kan sätta sig ner med några stycken. Då blir det inte alls samma nivå som om man har många barn och ingen personal, säger Robert Johansson, resurslärare på Storsjö förskola.
Fredrik Svensson, SR Västerbotten och Maria Höglund
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.