Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kort binder inte kunderna

Publicerat måndag 18 november 2002 kl 09.36
Konsumenterna blir inte mer köptrogna för att de har kund- eller bonuskort. Ofta har man flera kort och handlar i en rad olika butiker. Det säger professorn i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm, Magnus Söderlund, till Ekot.
Enligt den forskning som har gjorts kan kund- och bonuskorten också vara kostsamma för butikerna. Att genomföra de extra erbjudandena kräver ofta många anställda och bonuskorten blir därför dyra att administrera. Det är heller inte säkert att man som kund tjänar särskilt mycket på korten, säger Magnus Söderlund. Han anser att många lojalitetsprogram är felaktigt konstruerade - med billiga bonusgåvor i stället för att ge det som kunden vill ha - allmänt lägre priser.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.