Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilar eller fiskespön var frågan...

Publicerat måndag 18 november 2002 kl 20.30
Det var flygplanstillverkaren SAAB som startade bilproduktion som en alternativ produkt när andra världkriget tog slut. Redan då fanns ambitionen att SAAB skulle bli en lite speciell bil.
Saab:s bilprojekt började faktiskt som en alternativ civil produktion och idén kläcktes första gången 1944. Då hade flygplanstillverkaren förkastat projekt som spinnspön och fiskerullar, monteringsfärdiga plåthus och diskbänkar. Den 10 juni 1947 presenterades prototypen som kallades SAAB 92. Hos flygplanstillverkaren bestämdes nämligen att alla civila projekt skulle börja med siffran 9. På den vägen är det, som bekant. Och två år senare blev det serieproduktion i fabriken i Trollhättan. Förr kallades bilen för Wallenbergarnas bil, lite finare än den från Göteborg som kördes av vanligt folk. Lönsamheten var dock dålig och farhågorna var stora att företaget inte skulle överleva för att kunna fira femtioårsjubileet 1997. Då hade redan Wallenbergarna tvingats sälja till General Motors, först hälften 1990 och sedan resten för ett par år sedan. SAAB hade redan försökt att samarbeta med italienska biltillverkare, med viss men kortlivad framgång på 80-talet. För GM som är världens största biltillverkare, har SAAB hittills varit en usel affär. GM har satsar ungefär 15 miljarder kronor och så sent som för några år sedan har fem miljarder plöjts ner i en ny fabrik för den nya 9-3-modellen. Ändå når inte SAAB produktionsmålet som är 130 000 bilar. Motivet för GM att fortsätt att pumpa in pengar år efter år beror i stort sett på en enda sak. SAAB:s varumärke är hårdvaluta i en bilkoncern som saknar egna produkter i det som kallas premiumklassen. Europeiska nischbilar med historik och image är åtråvärda i USA. I den klassen som är hårt nischad mot köpstarka kunder är det stark konkurrens men god lönsamhet. Där trängs främst tyska bilmärken men även Volvo försöker platsa där. Utan SAAB har GM inget alls i premiumklassen. Bakgrund: Tommy Fredriksson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.