Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Nordea visar kraftig vinstökning

Publicerat torsdag 19 juli 2007 kl 12.49
Nordeas vd Christian Clausen.

De svenska bankerna fortsätter att öka sina vinster. På torsdagsförmiddagen presenterade de båda storbankerna Nordea och SEB sina rapporter för årets andra kvartal. Liksom Handelsbanken redovisar Nordea och SEB kraftiga vinstökningar.

Att det går så bra är bara delvis en följd av att det är hög tillväxt i ekonomin i stort, enligt Nordeas vd Christian Clausen.

– Det är klart att konjunkturen gynnar oss men precis denna strategi att göra fler affärer med våra kunder, det gör vi också även om konjunkturen förändras. Tillväxten är inte bara ett konjunkturfenomen, det handlar om att kunderna gör fler affärer med Nordea, säger Christian Clausen, Nordeas vd.

Christian Clausen betonar att Nordeas framgångar främst ska förklaras med att Nordea ökar antalet affärer med kunderna. Volymerna blir större då den kund som exempelvis bara har ett lönekonto och ett lägenhetslån hos Nordea också tecknar sig för sparprodukter där banken tjänar pengar på förvaltningsavgifter.

Oväntat stor vinst
För Nordeas rörelsevinst blev oväntat stor under årets andra kvartal. Den ökade till motsvarande 9,4 miljarder kronor och analytikerna hade spått en vinst på 8,5 miljarder kronor, enligt Reuters enkät. Motsvarande period i fjol blev det en vinst på 9,0 miljarder kronor.

SEB:s rörelsevinst blev knappt 4,6 miljarder kronor under andra kvartalet, jämfört med vinsten på 3,9 miljarder kronor samma period förra året.

För Handelsbanken handlade det om en ökning till 4,6 miljarder kronor från 4,1 miljarder kronor.

”Stark konkurrens”
Men Nordeas vd Christian Clausen vill inte hålla med om att storbankernas stora vinster beror på dålig konkurrens på bankmarknaden.

– Det tycker jag inte. Vi har mycket stark konkurrens och vi har sett i flera kvartal att nedgången i priser har gjort att vi till exempel inte haft tillväxt på utlåning. Tillväxten kommer när volymerna ökar då kunderna gör fler bankaffärer. Tittar man på den enskilda bankaffären, är priset lägre, säger Christian Clausen, vd för Nordea.

Robert Sennerdal
robert.sennerdal@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".