Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kvinnoförtryckande media måltavla för Winberg

Publicerat tisdag 19 november 2002 kl 16.26
Reklambilder på lättklädda människor och sexistiska poptexter ska bli föremål för regeringens politik. Jämställdhetsminister Margareta Winberg presenterade på tisdagen de viktigaste målen för henne under de kommande åren. Ett av målen är att ”synliggöra det sexualiserade samhället”.
Halvnakna kroppar på reklampelare, erotiskt designade underbyxor till småflickor, utvikningsbilder i veckotidningar riktade till tonåringar. Jämställdhetsministern hoppas kunna starta en diskussion om allt detta. – Till och med småflickor kan köpa stringtrosor i dag, säger Margerata Winberg, varför är det så? Hon säger också att musiken som produceras i dag, bör ifrågasättas ut jämställdhetssynpunkt. Opinionsbildning först I första hand handlar det om opinionsbildning. Regeringen vill ordna träffar och starta samarbetsprojekt med grupper som redan i dag ägnar sig åt frågan. – Den könsmakt som vi har i samhället, har ordentliga vapendragare,säger Margareta Winberg. Därför sitter vi kvar sexistiska strukturer och det är inte bra, säger hon. Lagar på sikt På samma sätt som jämställdhet på arbetsplatser och prostitution har förvandlats från något som betraktades som attitydfrågor till områden för tvingande lagstiftning, känner sig Winberg heller inte främmande för att i framtiden också använda skarpladdade politiska åtgärder. I dag kan hon inte precisera vad det skulle kunna innebära.
Pontus Mattsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.