Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilförare kan tvingas använda handsfree

Publicerat söndag 22 juli 2007 kl 08.52

Sverige är i dag nästan det enda landet i Europa som tillåter mobiltelefonsamtal utan handsfree vid bilkörning. Näringsdepartementet håller just nu på och bereder frågan om det ska bli förbjudet, men det är oklart när ett beslut kommer.

Flera personer som Ekot har talat med tycker att det vore bra med ett förbud.

– Det tycker jag verkar rimligt. När en bil verkar uppföra sig underligt, är det ofta en förare som sitter och pratar i mobiltelefon. Det har jag sett många gånger när jag är ute och kör, säger Bo Dahlberg i Stockholm.

Sverige bör följa regler
Niclas Torslund är trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund som tycker att kravet bör införas.

– Vi tycker att det är rimligt att Sverige följer de internationella reglerna, precis som de övriga länderna i Europa gör, säger Niclas Torslund.

Enligt FN:s Wienkonvention, som Sverige har förbundit sig att följa, måste bilförare sedan förra året använda handsfree. Trots det prioriterar näringsdepartementet inte frågan.

Omkring en procent av alla dödsolyckor i trafiken beror på att föraren talar i mobiltelefon. Men enligt en rapport som Vägverket gjorde 2003 är det inte säkrare att köra bil med handsfree än utan.

”Bör helt undvika mobilprat”
Chris Patten som är ansvarig för utredningen menar att man i stället helt bör undvika att tala i telefon när man kör bil.

– Om man tittar på all forskning som är gjord kring mobiltelefoner i trafiken så ser man att problemet är samtalet. Komplexa samtal påverkar dig mycket mer än enkla samtal. Med tanke på det har handsfree ingen stor betydelse för säkerheten, utan det är vad du pratar om och var någonstans, säger Chris Patten.

Trots Vägverkets utredning vill kristdemokraternas ledamot i trafikutskottet Annelie Enochson gå ett steg längre och på sikt införa ett totalförbud mot mobiltelefonsamtal vid bilkörning.

– Jag tycker att man ska börja med den yrkesverksamma trafiken, det vill säga bussar och taxi, för att sedan gå vidare till dem som kör vanliga privatbilar, säger Annelie Enochson.

Marit Sundberg
marit.sundberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".