Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

100 miljoner bortkastade på trängselskatt

Publicerat torsdag 26 juli 2007 kl 06.00

Den 1 augusti återinförs trängselskatten i Stockholm. Till skillnad mot försöksperioden i fjol behöver bilisterna denna gång inte transpondrar. Därmed blir det nya systemet väsentligt mycket billigare, men samtidigt har pengar som satsades i det gamla systemet kastats i sjön.

Under förra årets trängselskatteförsök i Stockholm uppmanades alla bilister, utom de med miljöbil, att skaffa en så kallad transponder, en liten dosa fäst på vindrutans insida som identifierade bilen. Men när försöket nu blir permanent är det inte någon som behöver transponder.

De transpondrar som användes förra gången kostade skattebetalarna totalt 112,5 miljoner kronor, och nu har Vägverket kastat transpondrarna på sophögen.

Försvarar transpondrarna
Birger Höök, som är direktör på Vägverket och ansvarig för trängselskatteprojektet, försvarar beslutet att satsa på transpondrar.

– Det fanns inget alternativ då. Tekniken för att fotografera var inte tillräckligt utvecklad för att man skulle kunna förlita sig enbart på den, säger Birger Höök.

Efter fjolårets sju månader långa trängselskatteförsök vet Vägverket att de foton som tas vid betalstationerna av bilarnas registreringsskyltar är tillräckligt bra. De räcker som underlag för skattebesluten, säger Birger Höök.

Erbjuder ändå transponder
Det betyder att Vägverket inte längre har någon nytta av investeringen i de 450 000 transpondrar som fanns i systemet under försöket.

Men trots att den inte behövs, säger Birger Höök att Vägverket ändå erbjuder en ny transponder till den bilist som vill ha, som både livrem och hängslen till den som kör genom innerstaden på väg till och från Lidingö.

– Det räcker kanske inte med bara registreringsskyltar, utan man bör kanske komplettera med en transponder, så blir det i prinicp en hundraprocentig precision, säger Birger Höök.

En rimlig tolkning blir ju då att ni inte litar till ert eget system till hundra procent?

– Jo, det gör vi. Men i vanliga fall är det så att om det sker en miss i systemet, om vi inte ser ett fordon och har svårt med registreringen, så innebär det i vanliga fall att man slipper betala skatt för just den passagen. I Lidingöfallet så är det ju det omvända som gäller. Därför tycker vi att det kan finnas skäl att ha en extremt hög säkerhet i det fallet, säger Birger Höök.

Robert Sennerdal
robert.sennerdal@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".