Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många mobiler kan inte spåras av SOS

Publicerat fredag 27 juli 2007 kl 05.00
SOS Alarm kan bara spåra telefoner som har Teliaabonnemang.

Hälften av alla mobiltelefonanvändare går inte att spåra hos SOS Alarm vid en akut nödsituation. I dagsläget kan SOS Alarm bara se var mobiltelefoner med Teliaabonnemang befinner sig någonstans. Övriga operatörer saknar ännu tekniken, trots att ett EU-direktiv från 2004 slår fast behovet av den.

Thomas Ekman, försäljnings- och marknadschef på Tele2 med 3,5 miljoner mobilanvändare, förklarar varför företagets kunder inte går att spåra direkt hos SOS Alarm.

– Det är en investering som vi inte har tagit ännu men som kommer att fixas under hösten, säger Thomas Ekman.

Varför har ni inte kunnat erbjuda detta än så länge?

– Det kräver en del investeringar i nät och liknande för att kunna göra den här typen av positionering. Det här har Telia haft än så länge länge av naturliga skäl eftersom de har haft ett försprång på den tekniken, säger Thomas Ekman.

100 liv kan sparas per år
Sedan början på året har SOS Alarm med en knapptryckning kunnat se var nödställda befinner sig genom att deras mobiltelefoner positioneras med hjälp av teleoperatörernas master. Tekniken kan spara 100 liv om året i Sverige, och 2 miljarder kr i årliga besparingar för samhället tack vare bättre räddningsinsatser, enligt EU:s beräkningar.

Men ännu fungerar tjänsten som SOS Alarm använder daligen bara för hälften av svenskarna, de med Teliaabonnemang. Telenor är på gång, men såväl Tele2 som Tre saknar kontrakt med SOS Alarm.

Alla operatörer ska ingå
Tanken är att alla operatörer ska ingå i tjänsten och samtliga har funnits med i planeringen sedan 2004. Ändå är det bara Telia som nått fram i nuläget.

– Man kan alltid tycka att en tjänst ska komma tidigare men det är en timingfråga och att vi ska hitta rätt form för att jobba med SOS Alarm så att vi har rätt tjänst som fungerar, säger Thomas Ekman.

Kostnadsfrågan inte löst
Enligt en källa Ekot pratat med saknas kontrakt med vissa operatörer eftersom kostnadsfrågan inte har lösts. SOS Alarm betalar teleoperatören för varje positionering som görs, men exakt hur mycket är en förhandlingsfråga.

För SOS Alarm är det viktigt med en snar lösning. Cirka 70 % av samtalen tas emot från mobiltelefoner. Att snabbt få veta var den nödställda finns är av stor betydelse. Det säger Nils-Erik Norin, affärsområdeschef på SOS Alarm.

– Det är viktigt att vi snabbt får en position var man befinner sig någonstans och på så vis kunna skicka lätt hjälp så snabbt som möjligt.

Till stor nytta
I de fall SOS Alarm använt tjänsten för att positionera Teliaabonnenter, så har den visat sig vara till stor nytta.

– Vi har kunnat göra mycket bättre insatser tack vare att vi har kunnat positionerat de här inringande personerna, säger Nils-Erik Norin.

Mikael Kulle, Jönköping
mikael.kulle@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".