Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Norskt tv-bolag medger faktafel

Publicerat fredag 22 november 2002 kl 21.12
I Norge medger chefen för kommersiella tv-bolaget TV 2 att programmet på onsdagen innehöll faktafel. Programmet kopplade ihop norska elitvinteridrottare med dopning. Norska idrottsvärlden har rasat mot programmet.
”Det är en svart dag för TV 2 och vi beklagar om vi skapat ett dåligt rykte för norsk idrott världen över”, sa den generade tv-chefen. Han medgav att det var ett felaktigt påstående att norska längdskidåkarna fick 150 olika mediciner före OS i Lillehammer. Flera som kan användas för dopning. Programmet visade en lista som skickats från läkemedelsföretaget Astra. Det visade sig vara Astras hela produktlista. Landslaget hade bara köpt 20 mediciner, bland dem astmamediciner och nässpray. Journalisterna hade lagt ner ett år på programmet men påståenda i det spräcktes efter knappt två dygn. Norske längdskidåkaren Thomas Alsgaard som är på plats i Kiruna inför Världscup-premiären säger på en presskonferens på fredagen att beklagandet är bra. Men att skadan redan är skedd. Han känner sig misstänkliggjord och har egentligen förlorat lusten att tävla nu. – Jag har problem med att motivera mig, och känner inte någon poäng med att vara här, sa norske längdskidåkaren Thomas Alsgaard.
Beatrice Janzon, Oslo
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.