Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Avgörande rättsfall om alkoholreklam

Publicerat måndag 25 november 2002 kl 06.09
På tisdag inleds förhandlingen i Marknadsdomstolen kring konsumentombudsmannens, KO:s, stämning mot tidningen Gourmet och deras alkoholannonser. Utgången blir avgörande för om alkoholreklam tillåts i Sverige eller inte. Hundratalsmiljoner i annonsintäkter står på spel, på bekostnad av folkhälsan menar motståndarna.
– Vi vet att alkoholreklam påverkar konsumenterna: Reklam fungerar. Det påverkar konsumenternas livsstil och det påverkar konsumtionen, säger Marianne Åbyhammar, ställföreträdande KO, som var den som stämde Gourmet för fem år sedan. Tingsrätten avslog Efter att ha rådfrågat EU-domstolen avslog tingsrätten KO:s stämning mot tidningen Gourmet. Förbudet mot alkoholreklam i Sverige gick inte att motivera med hänvisning till folkhälsan. Flera tidningar och tidskrifter följde efter, Moderna Tider, Resumé, och Svenska Dagbladet blev första dagstidning med en vin-annons, men KO gav sig inte utan stämde alla tidningarna och överklagade tingsrättens beslut till Marknadsdomstolen. Ett ja väntas När Marknadsdomstolen avslog KO:s begäran om ett tillfälligt förbud mot annonserna tolkades det som en antydan om att domstolen i de nu förestående förhandlingarna kommer tillåta alkoholreklam i Sverige. I potten finns 100–300 miljoner i annonsintäkter årligen, en enligt reklambranschen relativt liten summa på en marknad som omsätter tiotals miljarder årligen. – Vi har precis haft val och valet omsatte också omkring 200 miljoner. Det har inte hjälpt något företag, utan man måste se det som: är det här en naturlig del av den information som en marknadsförare ska kunna få ge, säger Reklamförbundets vd Anna Serner. TV sänder redan Men Sverige är knappast fritt från vin- och spritreklam idag. Förutom utländska tidningar som säljs här, finns reklamen i tv. Bland annat ungdomskanalen MTV och Eurosport blandar sin reklamcocktail med allt från svenska sängar och tv-spel, till whisky och vodkadrinkar. Även svenska TV3 som sänder från England, har sent på kvällarna nyligen börjat med whiskyreklam. Frågan är då om ett förbud i svenska medier spelar någon roll. – MTV och andra utländska kanaler, där kan vi inte påverka innehållet på annat sätt än genom EU-lagstiftningen, säger Marianne Åbyhammar. KO menar att den reklam som tillåts idag på krogen och på Systembolaget kan betraktas som ansvarfull, men Anna Serner menar att all alkoholreklam kommer utformas på ett ansvarsfullt sätt. – En viktig fråga för oss nu är ju just att samla våra medlemmar och samla branschen till att förstå hur man ska göra reklam på ett sätt där man tar hänsyn till vilken typ av produkt det är, säger Anna Serner.
Thomas Ritter
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.