Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Trängselskatten åter i Stockholm

Publicerat onsdag 1 augusti 2007 kl 04.00
1 av 2
2 av 2
Klicka för grafik

Under onsdagen återinförs trängselskatten för fordon som åker in och ut ur Stockholm. Inför valet förra året kritiserade de flesta borgerliga politikerna skatten, men nu när det är borgerlig majoritet i såväl riksdagen som Stockholms stadshus blir skatten permanent.

Lotta Edholm är gruppledare för folkpartiet i Stockholm stad.

– Ja, det var ju en folkomröstning i Stockholms stad som sade ja till trängselskatten och vi var ju med och drev fram att vi skulle få en folkomröstning.

Folkomröstningen styrde
– Självklart var vi beredda att lyssna på resultatet av den. Regeringen hade ju en väldigt svår uppgift naturligtvis att tolka det här folkomröstningsresultatet, men för en politiker i Stockholm var det ju självklart så att det var stockholmarnas röster som fick avgöra för vår del i varje fall, säger hon. 

I folkomröstningen sa en knapp majoritet av invånarna i Stockholm stad ja till trängselskatterna. Men i kommunerna runtomkring sa majoriteten nej.  Och de ledande borgerliga politikerna var i valrörelsen tydliga i sitt motstånd mot trängselskatten. Så här sa Lotta Edholm våren 2006. 

– Det här är ett påtvingat projekt och vi kommer att agera kraftfullt emot det här hela tiden. Det är orättvist att människor som redan lever på marginalen inte längre ska kunna använda sin bil, sa hon. 

Finns fortfarande problem
Men nu hänvisar alltså Edholm till att en majoritet i den största kommunen sa ja. Hon tror inte att väljarna är alltför besvikna på de borgerliga politikerna, men erkänner att det fortfarande finns problem med trängselskatten, exempelvis gynnar den knappast butikerna i centrala Stockholm.

När nu systemet återinförs kostar det mellan tio och tjugo kronor att passera betalstationerna från halv sju på morgonen till halv sju på kvällen och det går att betala via autogiro, internet eller i butikskedjor. 

Det är staten som bestämmer systemets utformning och Lotta Edholm ser risker med det. 

– De ganska kraftiga minskningar av biltrafiken som var under försöken, de tror inte jag kommer att bestå. Det är jag väl orolig för vad som kommer att hända om trafiken inte minskar, och att stadsmakterna då känner ett behov att höja trängselavgifterna, säger hon.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".