Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brister i skolans jämställdhetsarbete

Publicerat onsdag 1 augusti 2007 kl 06.00

Skolorna är dåliga på att förebygga diskriminering mot hbt-personer, visar en studie från Friends. Hanna Wildow, som har gjort studien, säger att skolornas jämtställdhetsarbete hela tiden utgår från en heterosexuell norm

– Många gånger när man väljer att införliva sexualitet och icke-heterosexualitet i undervisningen så tenderar det att bli ett arbete som blir som att ”nu ska vi prata om de homosexuella” eller ”nu ska vi diskutera de homosexuella” och det här blir ju då att man fokuserar på de andra.

– Det blir ett väldigt ”andragörande”. Man förutsätter att det inte finns någon här som är icke-heterosexuell, det blir ett heterosexuellt vi, säger hon.

Förebygga diskriminering
Förra året kom en lag som kräver att skolan aktivt ska förebygga diskriminering på grund av sexuell läggning, kön, etnicitet, religion och funktionshinder. Men enligt Friends så bryter de mot den här lagen.

Skolorna bygger sitt jämställdhetsarbete på kön, alltså att det enbart är trakasserier mellan pojkar och flickor. Heterosexualitet är normen som prioriteras, och homosexualitet är i princip något osynligt. Från skolans håll säger man att man först måste ändra könsnormerna, sen kan man ta tag i sexualitetsnormerna.

– Den som inte är heterosexuell ska få nöja sig med att bli tolererad av majoriteten.

”Osäkerhet hos lärarkåren”
Hanna Wildow säger att toleransperspektivet riskerar att öka distansen mellan eleverna och faktiskt bidra till diskriminering. Hon tror att det beror på osäkerhet hos lärarkåren.

– Man vet inte riktigt hur man ska göra, hur man ska hantera kommentarer. Man har inte fått några verktyg med sig från utbildning och fortbildning.

Brister
Linda Elstad är ordförande för Sveriges förenade gaystudenter. Hon läser själv till lärare och säger att det finns klara brister i deras jämställdhetsundervisning.

– Det har väldigt grunda resonemang om genus. Sexualitet har inte nämnts överhuvudtaget. Vi kan prata genus och rasism utan att lyfta sexualitet. Det ligger alldeles för stort ansvar på de enskilda studenterna, säger hon.

Philip Ramqvist, P3 Nyheter
philip.ramqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".