Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolorna hanterar HBT-frågor bristfälligt

Publicerat onsdag 1 augusti 2007 kl 13.20

Skolorna är dåliga på att förebygga diskriminering mot HBT-personer, visar en studie från organisationen Friends. Hanna Wildow, som har gjort studien, säger att många lärare pratar om HBT-personer som ”de” och heterosexuella som ”vi”

– När man väl tar upp sexualitet i undervisningen är det: ”Låt oss prata om de homosexuella”. Man förutsätter att det inte finns några homosexuella i klassen. Det blir ett heterosexuellt ”vi”, säger Hanna Wildow.

Förra årets likabehandlingslag säger att skolan aktivt ska förebygga diskriminering, bland annat på grund av sexuell läggning. Men enligt Friends så bryter de mot den här lagen.

Heterosexualitet norm
Man underblåser diskriminering istället för att förebygga. Heterosexualitet är normen och homosexualitet ses som något annorlunda.

Lars Arrhenius är barn- och elevombudsman på skolverket och håller med om att det finns brister i skolornas jämställdhetsarbete.

– Man är tyvärr dålig. Man har inte tagit till sig den bestämmelse finns som säger att man kraftfullt ska förebygga diskriminering. Det saknas likabehandlingsplaner.

Man måste få med sig barnen i det här arbetet och diskutera, annars blir det det här ”vi” och ”de”.

Philip Ramqvist, P3 Nyheter
philip.ramqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".