Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nokia uppvisar pangvinst

Publicerat torsdag 2 augusti 2007 kl 13.31

Vid lunchtid på torsdagen presenterade Nokia sin delårsrapport. Vinsten ökar kraftigt och justerat för engångsposter blev det en vinst på motsvarande ungefär 14.5 miljarder kronor efter skatt. Nästan 40 procent bättre än samma period i fjol.

Inklusive engångsposter blev vinsten ungefär 26 miljarder det andra kvartalet.

Så här kommenterar Helena Nordman-Knutsson, telekomanalytiker på Öhman Fondkommission, resultatet. 

– Jag tycker det är fantastiska marginaler, både på Mobile Phones och Multimedia, allt som har med telefoner och göra. Man ser att Nokias marknadsandel har gått upp till 38 procent. Man har egentligen levererat över 100 miljoner mobiler det här kvartalet med strålande resultat.

Motorola gått sämre
– Även deras företagssida, som säljer mobiler och utrustning till företag, har nu lyckats vända till vinst och vi har kanske en besvikelse på Nokia Networks. Men det indikerar ju att Ericsson är ute och plockar jordgubbarna, säger hon. 

Efter konkurrenten Motorolas vinstvarning för ett par veckor sedan, var många nyfikna på marknadsandelarna i Nokias delårsrapport. Nokia väntades ha gynnats av Motorolas svaga utveckling. Och rapporten visar att Nokia har tagit marknadsandelar. Bolaget har nu 38 procent av marknaden, vilket kan jämföras med 36 procent efter första kvartalet i år.  

Men enligt Helena Nordman-Knutsson är inte Mororolas förluster den huvudsakliga förklaringen till Nokias stärkta marknadsposition.

Spännande portfölj
– Motorolas marknadsandel har ju fallit kraftigt och man har ju plockat rakt av. Men jag tror inte att man ska jämföra Nokia och Motorola, utan vi ska se att det är Nokias portfölj som är så intressant med många nya produkter, det är den som säljer och tack vare den som de tar marknadsandelar.

Under andra kvartalet i år sålde Motorola ungefär 10 miljoner färre mobiltelefoner än under första kvartalet. Nokias försäljning har istället ökat med 20 miljoner telefoner sedan förra kvartalet. Och Nokia höjer också sin prognos för den totala mobiltelefonmarknaden.  

– Man säger nu att den kommer öka med tio procent eller mera under 2007, och tidigare sade man att marknaden skulle öka med upp till tio procent, säger hon.

Tina Åkesson
tina.akesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".