Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Växande reklammarknad lockar Google

Publicerat fredag 3 augusti 2007 kl 12.00

Internetjätten och sökmotorföretaget Google letar nya sätt att växa på. Nu vill bolaget ge sig in i mobilbranschen på allvar. Redan idag finns flera av Googles tjänster och program i många mobiltelefoner men Google vill gå längre.

Enligt tidningen Wall Street Journal håller bolaget just nu på att uppvakta mobiloperatörerna här i USA för att de ska börja sälja Googles egna mobiltelefoner.

Nästa år
Enligt tidningen har bolaget redan tagit fram prototyper och en lansering av telefonerna skulle ligga tidigast någon gång under nästa år, enligt Wall Street Journals källor.

För Google handlar det om att få ta del av den betydligt lönsammare mobila marknadsföringen. Googlechefen Eric Schmidt sa i våras att jämfört med internetreklam är den mobila reklamen minst dubbelt så lönsam eftersom den kan göras mer personlig.

Starta eget nät
Mobiloperatöreerna här i USA är inte så sugna på att dela med sig av den snabbt växande reklamkakan. Men Google har tidigare sagt att man inte är helt främmande för att starta sitt eget mobilnät.

För bara några dagar sen aviserade också amerikanska myndigeter att man kommer att sälja ut nya frekvenser. En auktion som väntas inbringa 15 miljarder dollar och vars regler bland annat anpassats efter hårt lobbying arbete av Google.

Patrik Holmström, Washington
patrick.holmstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".