Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Högsta betyg till svensk bil i krocktest

Publicerat tisdag 26 november 2002 kl 11.49
För första gången har en ''svensk'' bil, Saab 9-3, fått högsta möjliga säkerhetspoäng i de krocktester som den europeiska samarbetsorganisationen Euro NCAP gör.
Resultatet av de nya krocktesterna presenterades på tisdagsförmiddagen av Vägverket. Anders Lie, trafiksäkerhetsexpert på Vägverket, anser att det fortfarande finns skillnader mellan olika bilmodeller vad gäller säkerhet. – Det finns bilar som är mer eller mindre bra. De som är minst bra är väl inte direkt farliga, men det finns ju alltid anledning att välja bland de absolut bästa. Fåtal bilar får toppbetyg Totalt har 6 bilar genom åren fått högsta betyg, 5 stjärnor, i Euro NCAPs krocktester. Det motiverar Anders Lie med att bilföretagen lagt ner tid, kraft och i viss mån också pengar på att ha säkerhet som en viktig egenskap i bilen. – Från första pennstrecket har man tänkt säkerhet ch har inte försökt klistra på den i efterhand, Säger Lie. Mercedes e-klass, Renault Megane och för första gången en svensktillverkad bil, Saab 9-3 har fått toppbetyget 5 stjärnor i Euro NCAPs krocktester. I testerna ingår bland annat frontalkrock, sidokrockar och numera får man också extrapoäng för bältespåminnare. Något som avgjorde att de bilmodeller som fick 5 stjärnor i det här testet kom över gränsen. Barnsäkerhet räknas inte Men allt ingår inte i Euro NCAPs tester - krock bakifrån, nackskydd och barnsäkerhet räknas exempelvis inte in i slutbetygen. Men Anders Lie, trafiksäkerhetsexpert på Vägverket, tycker ändå att Euro NCAP är ett bra mått när man ska välja en ny bil. – Det är i vart fall det bästa måttet vi har just nu när det gäller de nyaste bilmodellerna. Att barnsäkerhet inte ingår är något vi i Sverige är väldigt ledsna för. Vi tycker att barnens säkjerhet är en naturlig del av bilens säkerhet, men det var svårt att få en majoritet av Euro NCAPs medlemmar att tycka likadant, säger Anders Lie, trafiksäkerhetsexpert på Vägverket.
Thomas Ritter, Ekot
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.