Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sony Ericsson upp i Sverige – men ner i världen

Publicerat tisdag 26 november 2002 kl 16.33
Sony Ericsson fortsatte att tappa marknadsandelar i världen på försäljningen av mobiltelefoner även det tredje kvartalet. Det visar en färsk sammanställning av analysföretaget Gartner. Men i Sverige är bilden den motsatta, här går försäljningen bra.
Finländska Nokia är världsledande medan amerikanska Motorola är två. I Sverige är dock bilden den motsatta, säger Anna Bjerkelius på största mobiltelekomkedjan, Geab. Modellen T 68 säljer mest I världen har dock Sony Ericsson fortsatt att tappa mot konkurrenterna: • Ettan Nokia hade det tredje kvartalet i år nära 36 procent av världsmarknaden för mobiltelefoner. • Tvåa var Motorola med drygt 14 procent. • Trea och på stark uppgång är koreanska Samsung som nu har nära 11 procent. • Tyska Siemens på fjärde plats har nära 8 procent och, • Sony Ericsson på femte plats, med en nedgång från 5,4 till 4,8 procent. Jämförelsen gäller mellan andra och tredje kvartalet i år, och tappet blir ännu större om man jämför Sony Ericssons marknadsandel tredje kvartalet i år med samma kvartal förra året. Förhoppningarna om ett positivt resultat för Sony Ericsson nästa år kanske inte uppfylls. Problem med att få ut nya modeller till butikerna i den takt som kunderna efterfrågar produkterna är huvudförklaringen till nedgången.
Tommy Fredriksson
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.