Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Pensionssparare lockas med falska uppgifter

Publicerat tisdag 7 augusti 2007 kl 03.00

Den största aktören på marknaden för pensionsrådgivning, Monetar Pensionsförvaltning, använder falska uppgifter för att värva nya kunder.

En av dem som blivit uppringd av Monetar är Mats Bergström.

– Försäljaren undrade hur ofta jag såg över mina placeringar när det gäller pensionspengar och jag svarade att jag aldrig gör det, och då argumenterade han väldigt övertygande för att man borde göra det regelbundet, och det var en tjänst de kunde stå till tjänst med för 575 kronor årligen. Det tyckte jag lät så bra så det nappade jag på, säger han.

– Sedan som tur var tyckte jag att jag ändå borde jämföra deras resultat med premiesparfonden där mina pengar fanns och då visade det sig att pengarna hade utvecklats betydligt bättre på premiesparfonden.

Sämre avkastning
Mats Bergström skrev då till Monetar och frågade varför han skulle anlita företaget om de hade en sämre avkastning än sjunde AP-fondens premiesparfond, där han liksom alla andra som inte valt premiepensionsfonder fått sina pengar placerade.

Men Monetar svarade aldrig på frågan. Istället skickade de ett inkassokrav.

Därefter startade en lång brevväxling, då Monetar bland annat påstod att de hade en bättre avkastning än premiesparfonden.

Men det är inte sant. Under de första 2,5 åren har alla Monetars fondportföljer gett en sämre avkastning än premiesparfonden. Monetar och liknande företag har idag nästan 200 000 sparare.

Det är något som sjunde AP-fondens vd Peter Norman beklagar. 

– Jag tycker att Monetar och liknande företag är märkliga företeelser. De bygger uppenbart sin verksamhet i någon mening skrämma folk, förklara att det är fel, dåligt, man kommer illa ut om man inte gör ett val i PPM-systemet. Detta är fel, och det har visat sig under de sju år som systemet har levat, att de icke-väljarna i premiesparfonderna har fått en bättre utveckling är Moneters kunder, säger Peter Norman.  

För att det ska löna sig att bli kund hos Monetar eller ett liknande företag, krävs det att företagen lyckas placera pensionspengarna bättre än sjunde AP-fonden eller vad en premiepensionssparare själv lyckas med.

Premiepensionsmyndighetens expert, PPM:s chefekonom, Daniel Barr, är skeptisk. 

Tar väldigt bra betalt
– Man kan konstatera att de här företagen tar väldigt bra betalt, ungefär 500 kronor per år för sina tjänster, och det är ungefär dubbelt så mycket som PPM och fondbolagen tillsammans tar ut för varje individ, och för att kunna motivera den höga avgiften måste man naturligtvis göra en bra prestation under en väldigt lång tid.

Monetars vd Pelle Tornell har erbjudits att kommentera kritiken, men har inte ställt upp på en intervju. 

Micael Kallin
micael.kallin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".