Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägverket når inte nollvisionens mål

Publicerat tisdag 7 augusti 2007 kl 17.00

Den så kallade nollvisionens mål om max 270 döda i trafiken i år har redan spruckit. På måndagen passerades den siffran.

Samtidigt som de flesta åtgärder sätts in på större vägar så visar en genomgång av Vägverkets statistik att de allra flesta dödsolyckorna sker på mindre vägar.

– Det beror ju framförallt på att säkerheten på de högtrafikerade höghastighetsvägarna har blivit oändligt mycket bättre. Så relativt sätt så kommer fler att ”hamna på” småvägarna, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

– Där har man också större problem med sådana som är påverkade av alkohol, lägre bältesanvändning, så där biter inte heller de andra åtgärderna så mycket, säger Claes Tingvall.

Räcken och fartkameror
I nollvisionens anda har många riks- och europavägar försetts med till exempel vajerräcken och fartkameror. Där har också dödstalen minskat. 

Exempelvis riksväg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn eller riksväg 40 mellan Ulricehamn och Borås som tidigare båda kallats ”Dödens väg” men som efter olika åtgärder inte sticker ut på samma sätt längre.

Mindre vägar
Istället är det stora problemet idag de mindre vägarna, länsvägar och stadsgator. Första halvåret i år stod dom för nästan två tredjedelar av dödstalen. Men att de skulle vara bortglömda håller inte Claes Tingvall med om.

– Om man ska tänka effektivt så gäller det ju att börja i den änden som man får störst effekt och framförallt och framförallt när det handlar om begränsade resurser som pengar så måste man ju ta det i en ordning där man får ut det bästa möjliga.   

NTF kritiska
Även om Vägverket lovar fortsatta ombyggnader, så menar kritikerna att det händer för lite. Trafiksäkerhetsorganisationen NTF hävdar att 70 procent av alla dödsolyckorna inte hade behövt leda till döden om trafiksystemet varit mer förlåtande. Om till exempel vägkanten varit rensad från stenar och träd, om det funnits vajerräcken eller om hastighetsgränsen varit lägre.

Unga män överrepresenterade 
Statistiken visar samtidigt på tydliga mönster bakom många olyckor, unga män i ålder 15-24 år är klart överrepresenterade, alkohol finns också med i många olyckor. Claes Tingvall hävdar därför att ombyggda vägar inte räcker.

– Det spelar ingen roll hur bra vägar vi bygger om man är berusad, inte har bälte på sig och kör för fort i dålig bil. Och det är ofta kombinationen i de här sammanhangen så man måste ju jobba på de andra faktorerna, säger han.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".