Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saabs varsel oroar underleverantörer

Publicerat torsdag 28 november 2002 kl 05.00
Gårdagens besked om stora besparingar hos Saab följs med oro av bilindustrins underleverantörer, en redan hårt prövad bransch. Företaget Kongsberg Automotiv i Mullsjö tillverkar växelspakar åt Saab och vd:n Hans Trogen tror att de kan påverka hans företag.
– För dagen påverkar det inte vår produktion men vi gör ju prognoser över vad vi tror att våra kunder kan sälja framöver och det är klart att det här kan ju påverka Saabs möjligheter att öka volymerna och på så sätt påverkar det oss negativt, säger Hans Trogen. Tror på försäljningen Kongsberg har 500 anställda här i Mullsjö och det är bilbolagen som Volvo och Saab som är de stora kunderna. Drygt en fjärdedel av produktionen går till just Saab men än så länge finns inga besked om indragna eller minskade order och Hans Trogen är ändå optimist. – Jag har svårt att tänka mig att man vill dra ner på försäljningen utan tvärtom öka den och det är bra för oss. Neddragningarna kan på lång sikt leda till att de inte kan ta fram de bilmodeller som man har tänkt, säger han. Oro för bristande tålamod Bland andra företrädare för underleverantörer som Ekot talat med finns ändå en oro för vad som kommer i förlängningen av gårdagens varsel och hur långt tålamod ägarna i GM ska visa det förhållandevis lilla svenska märket. Nya kunder säkrar beståndet För många av de företag som idag lever på Saab och Volvo är det redan en gungig bransch. På Kongsberg i Mullsjö är man härdad och den bästa försäkringen för att skydda sitt eget företag är enligt Hans Trogen att bredda kundunderlaget. – För en leverantör i Sverige är det viktigt att ta sig ut på Europa-marknaden och leta nya märken. Men det är klart att vi vill ju gärna ha kvar kunderna Volvo och Saab, säger han. Letar ni aktivt nya kunder? – Ja, det gör vi och det gör alla andra också. Det gäller ju att se till att leverera till fler kunder och till rätt kunder, säger Hans Trogen.
Daniel Rundqvist
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.