Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

USA reagerar positivt på Saabs varsel

Publicerat torsdag 28 november 2002 kl 05.42
I USA beräknar Saab sälja 40 000 bilar i år och det är något fler än förra året. Huvudägaren General Motors säger sig ha tålamod med den svenska företagsdelen.
Investerare har länge kritiserat GM-ledningen för att den gör för lite för att vända förlustsiffrorna för sin europadel där förutom Saab också bland annat Opel ingår. Därför välkomnades beskedet om besparingsprogrammet i Sverige och GM-aktiens kurs steg på onsdagen med över sex procent på börsen i New York. I bilstaden Detroit, där GM har sitt huvudkontor, var uppmärksamheten kring nedskärningsbeskedet ganska liten. Amerikanska bilanalytiker har spekulerat kring sparpaketet sedan länge och har sina förklaringar till varför GM visar sådant tålamod trots storförlusterna. En förklaring är att Saab passar in bland företagets andra produkter som en prestigebil. En annan är att man naturligtvis hoppas få valuta för alla miljoner man redan satsat på det svenska märket. ”Saab måste göras kändare” I år beräknas Saab sälja 40 000 bilar i USA. Enligt analytiker är ett viktigt steg för att få upp den siffran ett bättre och närmare samarbete med återförsäljarna. Saab måste göras kändare. Det räcker inte med att den lyckas bättre i säkerhetstester menar en bilskribent. Också GM kämpar i motvind Men GM, som precis som andra biltillverkare, kämpar i motvind talar nu ändå om en liten ljusning. Företaget tror att de för första gången på 25 år ska kunna vinna marknadsandelar två år i rad på den tuffa USA marknaden. Samtidigt redovisades i oktober kraftiga ras i försäljningen för alla stora tillverkare. GM:s bilförsäljning tappade till exempel 40 procent, jämfört med samma tid förra året. Motgångarna har inte bara gått ut över Saabs personal. Tidigare i år sades nära 3 000 anställda upp vid två fabriker i Michigan och New Jersey. En talesman för GM sade då att det självklart var ett svårt beslut att ta, men att företaget måste fatta sina produktionsbeslut efter vad marknaden efterfrågar.
Anders Ask, New York
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.