Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäljning av flygstolar kan villkoras

Publicerat torsdag 28 november 2002 kl 16.02
Resenärer som köper flygbiljetter av flygbolag som inte har några egna plan kan råka illa ut om bolaget får ekonomiska problem. Därför vill Luftfartsverket nu att den här sortens flygoperatörer ska behöva licens för att kunna sälja flygstolar. Verket känner till flera fall där flygbolag sålt biljetter utan att ha pengar att driva verksamheten eller uppbokade flygplan, säger dess generaldirektör Lars Rekke.
– Det har ju hänt i några fall till exempel att man har köpt biljetter för att flyga någonstans, och sedan finns det inte några tillgängliga flygplan därför att bolaget man har beställt de här biljetterna av har inte lyckats klara av att arrangera flygningen, att hyra in flygplan och så vidare, man har alltså blivit tvungen att avbryta resandet innan det ens har kommit till stånd, säger Lars Rekke. Syftar bland annat på Gothia Airlines Flygbolagen Lars Rekke syftar på är framför allt Göteborgsföretaget Gothia Airlines och My Air, som skulle flyga till Thailand. Båda fick lägga ner verksamheten innan första resenären hade lämnat marken. Bolagen hade varken bokat upp flygplan som kunde flyga passagerana eller hade tillräckligt med pengar för att bedriva verksamheten. I branschen kallas de för ”virtuella flygbolag”, det vill säga de är bolag utan flygplan. Dessa hyrs in och målas ofta med operatörens logotype. Idag finns det en rad exempel som GoodJet, Gotlandsflyg och nu konkursdrabbadeTraffic Europa. Licens för god information Samtidigt som Lars Rekke poängterar att Luftfartsverket välkomnar fri konkurrens, så oroas man ändå av att det idag inte krävs något som helst tillstånd för de virtuella flygbolagen. Verket vill därför införa ett licenskrav så att konsumenten får tydlig information om vem det är man flyger med och att bolagets ekonomi prövas. – För det är ju så att man måste ha tillstånd för att utöva reguljär flygtrafik i Sverige, och det har de här vanliga, normala, traditionella bolagen, men just de här aktörerna har det inte och det tycker vi är rimligt att man på det sättet hamnar på jämställd fot med de traditionella bolagen i just de här avseendena, säger Lars Rekke.
Therese Larsson

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.