Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Företagarutbildning ska hjälpa designers

Publicerat söndag 12 augusti 2007 kl 14.12

I höst startar en pilotutbildning i entreprenörskap på några av landets stora designskolor för att svenska modeföretag ska bli mer långlivade. Reportrar: Nils Eklund och Tina Åkesson.

Enligt en undersökning går vart tredje svenskt modeföretag i konkurs innan det hinner fylla tre år.

Kan inte business Enligt Göran Sundberg, modejournalist och utredare, är en viktig förklaring till det att många kan design, men inte business.

- Folk som jobbar med mode och design är tvingade att behärska hela processen själva, inom andra områden som författare och musiker så finns det skivbolag och det finns förlag och som hjälper dem med allt det där som inte är skrivande eller musicerande. Men en designer måste göra allting själv, vilket betyder att man måste behärska en sex, sju olika yrkesdiscipliner, säger han.

Saknas ekonomikunskaper
Ifjol gjorde Göran Sundberg en undersökning som visar att vart tredje modeföretag i Sverige inte överlever mer än tre år. Han säger att en förklaring är att det saknas ekonomikunskaper och marknadskännedom i företagen, fast det egentligen är lika viktigt som designtalang.

Nu till hösten startar alltså delar av svensk upplevelseindustri en pilotutbildning i entreprenörskap för kreatörer tillsammans med fyra av Sveriges stora designskolor, Beckmans, HDK, K3 och Konstfack.

Svensk design
Armani och Galeotti, Yves Saint Laurent och Bergé, flera av modevärldens framgångssagor utgörs av par med en kreatör och en entreprenör. Och samma framgångsmönster finns i Sverige menar Göran Sundberg och ger exempel som Filippa K, Odd Molly, Whyred och House of Dagmar.

- När man tittar på den svenska marknaden så är det ganska påfallande att de företag som är framgångsrika har startat med ganska mycket marknadskunskap, säger han.

House of Dagmar
För ungefär tre år sedan startade tre systrar House of Dagmar. En syster är designer, en kan försäljning och den tredje, Karin Söderlind, är ekonom, och har jobbat med inköp och PR.

- En person kan inte vara bra på allt, man får förstå och ta till sig kunskap från annat håll. för är du jätteduktig designer. Det är hemskt att ställa krav att, man då ska vara jätteduktig ekonom samtidigt, säger hon.

Så här säger hon om vad hennes bakgrund har betytt för House of Dagmar.

- Jag tror att en av de viktigaste framgångsfaktorerna för oss är att vi har haft erfarenhet. Vi har vetat vilka processer man måste gå igenom, vi har vetat redan när vi startade bolaget att det tar tre till fem år att komma igång, säger Karin Söderlind, en av grundarna till House of Dagmar.

Nils Eklund
nils.eklund@sr.se
Tina Åkesson
tina.akesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".