Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gamla vrak läcker olja och kemikalier

Publicerat tisdag 14 augusti 2007 kl 03.00
Miljöfarliga ämnen läcker ut i det tysta.

En rad fartygsvrak längs Sveriges kuster läcker olja och kemikalier, vilket kan orsaka allvarliga miljöproblem. Nu har en förstudie inletts för att ta reda på vilka risker vraken kan innebära.

Nära Lysekil och Smögen i Bohuslän finns bland annat vraket Skytteren som sedan två år tillbaka läcker flera hundra liter olja om dygnet.

Peter Olsson i Smögen är fiskare sedan 25 år tillbaka och han säger att han ofta ser olja på havsytan, där fartyget har förlist.

– Varje gång vi är nordväst på Måseskär så är det ett vrak som ligger och läcker, och har det gjort i två år. Det fördärvar troligtvis en av Sveriges bästa fiskeplatser på havskräfta. Fartyget ligger och läcker ett par 300 liter varje dygn, och jag tycker det är en otroligt onödig miljöbelastning för havet, säger han.

Fartyg från andra världskriget
Fiskaren Peter Olsson pekar ut mot havet där norska lastfartyget Skytteren sjönk under andra världskriget. Den ligger på 74 meters djup, nära den bohuslänska kusten och läcker mellan 500 liter och sex kubikmeter dieselolja per dygn. Detta sedan två år tillbaka.

Enligt Kustbevakningen finns det uppskattningsvis 700 fartygsvrak längs den svenska kusten, från Haparanda till Svinesund. Vissa kan komma att orsaka allvarliga miljöproblem.

Länsstyrelsen i Västra Götaland har nu startat en förstudie tillsammans med oljebolaget Preem och Stena Bulk. Studien går ut på att ta reda på hur många vrak som läcker olja, eller kemikalier, samt hur en vraksanering skulle kunna gå tillväga. Den förväntas bli klar under hösten.

Ingen vill betala
Problemet är att ingen har velat betala för vraksanering än så länge. Christer Larsson, på Vattenvårdsenheten på Länsstyrelsen i Västra Götaland, ansvarar för förstudien. Han anser att en vraksanering måste starta snarast.

– Om man tänker på vad det skulle kosta om nu det här fartyget som ligger här utanför Lysekil och läcker, då får du lägga till minst en nolla på de summorna. Jag skulle gissa mellan 400-600 miljoner kronor för att sanera, säger Christer Larsson.

En annan fråga som måste lösas är vilken saneringsteknik som bör tillämpas.

-– De som ligger och läcker är gamla fartyg. Många av dem gick ner under kriget, och plåten börjar bli i mycket dålig kondition. Så man måste alltså kunna borra sig in i dem och suga ut oljan, det är en säker metod, säger Christer Larsson.

Johan Tollgerdt
johan.tollgerdt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".