Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Blodstämmare nygammalt inslag i norrländsk vård

Publicerat måndag 2 december 2002 kl 06.06
Landstinget har gett klartecken för vården i Norrbotten att använda sig av fler alternativa behandlingsmetoder som Tchi-gong och massage, något som Norrbottens läkarförbund kritiserar. Men i Pajala tar man till ännu ovanligare metoder, med rötterna i folktron, för att stoppa akuta blodflöden.
– När man märker att de resurser som finns inom sjukvården, speciellt på en vårdcentral, inte räcker, då söker man hjälp någon annanstans ifrån, säger Gerda Uusitalo, sjuksköterska på Pajala vårdcentral. De som Pajala vårdcentral vänder sig till kallar sig blodstämmare, och säger sig kunna stoppa akuta blodflöden, som näsblod, med hjälp av bara tanken. För att få stopp på blodet läser de en hemlig ramsa. Moa som egentligen heter något annat kallar sig för blodstämmare. – Man behöver inte vara i närheten av den som blöder, man kan göra det per telefon. Om de skickar ett sms till mig och säger att de blöder då kan jag ”stämma” det. Gerda Uusitalo säger att de alltid frågar patienten innan de kallar på en blodstämmare. Dels av respekt men också för att det krävs att den som får hjälp själv tror på det, för att det ska fungera. Enligt henne har blodstämmarna hjälpt många, som annars kanske skulle ha förblödit. Men Roger Hedman, ordförande i Norrbottens läkarförening är kritisk. – Jag skulle absolut inte rekomendera någon av våra medlemmar att förfara på det här sättet. Vi ska arbeta utifrån vetenskap och beprövad metod. Om det är någon som blöder så mycket så att man provat alla andra metoder och provar på det här sättet, det kan ju innebär att den här personen avlider, säger Roger Hedman.
Erica Larsson, Folkradion
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.