Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inga miljöbilar på Östersjöfestivalen

Publicerat fredag 17 augusti 2007 kl 16.42

På söndag startar den femte Östersjöfestivalen i Stockholm med musik av bland andra Esa-Pekka Salonen och Kaija Saariaho och en rad seminarier om Östersjöns plågade havsmiljö. Men festivalen får kritik eftersom artisterna, trots festivalens miljöinriktning, körs i bensinslukande lyxbilar, ordnade av Berwaldhallens chef Mikael Tydén.

– Östersjöfestivalen är en musikfestival som försökt att väcka debatt kring miljöfrågorna. Det är kulturarvet men även miljön vi vill värna om, säger han. 

Ja, Östersjöfestivalen ska värna miljön, men kör fortfarande bensin- och dieselslukande bilar och bussar, tvärtemot målsättningen.

– Vi ville hellre ha miljöbilar i festivalflottan i år, säger medarrangören Världsnaturfondens generalsekreterare Lasse Gustavsson. 

Miljöbilar nästa år
– Vi har ju försökt åstadkomma en sponsorrelation med en fabrikant som kan ställa miljöbilar till förfogande. Det kom in lite sent i processen men nästa år räknar vi kallt med att de bilar som festivalen kör i är miljöbilar.

Volvo ville sponsra Östersjöfestivalen med nya miljöbilar och hade kontakt med Världsnaturfonden. Men BMW, som saknar miljöbilar på marknaden, hann före i år, berättar fondens chef.

Så nu körs orkestermusikerna i dieselbussar, medan dirigenter och solister färdas i stora BMW, lyxbilar som måste betala trängselavgifter och där den största är en 8-cylindrig extralång direktörsdröm som drar 1,7 liter bensin per mil i stan och släpper ut hela 272 gram koldioxid/km.

– Vi måste ha transporter, menar Östersjöfestivalens huvudarrangör Mikael Tydén, chef för Berwaldhallen.

– Och sedan är vi ju en fattig kulturinstitution som måste se till att få hjälp med transporter på olika sätt. 

Men varför inte miljöbilar? 

– Vad är en miljöbil, vad är definitionen? Det är ett nytt begrepp vi har infört. Det finns diskussioner om detta. Det viktiga som vi ser det är att vi har en viss kvalitet, en viss säkerhet och vi har även talat med BMW om deras miljöpolicy och tittat på den delen, och vi vill inte alls nonchalera den här frågeställningen. Det är inte så, men vi tycker BMW är också en representant, som ett stort bilföretag. Vi hjälps alla åt att smutsa ned den här jorden. Vi kan likväl sätta fokus på miljön, och det har de gjort.

Per Gulbrandsen
per.gulbrandsen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".