Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bokslut ger annan bild av SJ

Publicerat torsdag 5 december 2002 kl 08.00
Beskedet, under onsdagen, att SJ är i en akut kris och hotas av konkurs om inte staten skjuter till mer kapital ger en helt annan bild, än den som SJ tidigare har givit - både i sin halvårsrapport och i det senaste bokslutet.
En del av förklaringen kan finnas i att den tidigare VD:n för SJ slutade mitt under verksamhetsåret 2001. Efter honom kom SJ:s adminstrive chef Sune Carlssson in som VD. I årsredovisningen står det att det blev en förlust på 49 miljoner kronor. Under rubriken: VD har ordet förklarade Sune Carlsson det med att till viss del beror det på att SJ haft startkostnader i övergången från affärsverk till aktiebolag. Men att för 2002 står ett resultatförbätringsprogram i centrum. Och Sune Carlsson framhåller att det är hans övertygelse att SJ "lagt grunden för ett livskraftigt , starkt företag." Om statens ägarrepresentant i SJ:s styrelse, statssekreteraren Claes Åhnstrand, nöjt sig med det beskedet, är det kanske rimligt att han inte slog larm till sin minister. Men mer undangömt i årsredovisnigen finns en kommentar under rubriken Avsättningar. Här framgår det att 844 miljoner kronor av det egna kapitalet lagts undan för som det heter "befarade förluster" för två trafikavtal: ett för Kustpilen och ett för Tåg i Bergslagen. För den som läser slarvigt kan den uppgiften vara lätt att missa...... I våras avgick även Sune Carlsson som VD. Hans efterträdare alltså granskat SJ:s ekonomi hårdare och antagligen tagit fram alla förluster på en gång. Och då är det ingen överraskning att liken ramlar ut ur garderoben. Frågan därefter är om SJ:s styrelse letar efter om någon har ansvar för att det blev som det blev.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.