Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Säkrare rastplatser kan minska stölder

Publicerat fredag 21 september 2007 kl 05.00

Varje år stjäls det gods från lastbilstransporter i Europa till ett värde av drygt 75 miljarder kronor. Ett sätt att begränsa stölderna kan vara fler inhägnade och upplysta rastplatser.

Som det är i dag tvingas förare att ställa sig på osäkra platser för att inte bryta mot kör- och vilotidsreglerna, säger Bertil Dahlin på Sveriges åkeriföretag.

– Enligt dem ska man stanna. Men det kanske inte finns någon lämplig plats att stanna på. Stannar man inte riskerar man att bötfällas av polisen för att man har brutit mot kör- och vilotidsbestämmelserna. Så vi har en konflikt mellan lagen å ena sidan och säkerheten å den andra.

Hur ska man komma åt det här?

– Det enda sättet att komma åt det är fler och säkrare parkeringsplatser så det inte är stora avstånd mellan dem, säger Bertil Dahlin.

Kommersiella aktörer
Fler säkra stopp skulle göra det svårare för kriminella att komma åt värdefull last i långtradare. EU vill främja byggandet av säkra rastplatser längs Europavägarna. Vägverket räknar med att mellan fem och tio platser i södra Sverige skulle täcka behovet.

Nästa år planeras tre demonstrationsanläggningar längs E4:an och E6:an som är tänkta att inspirera kommersiella aktörer, till exempel bensinmacksägare, att satsa på säkrare rastplatser.

– För att man ska kunna sova i sitt fordon där utan att riskera att bli överfallen eller rånad på kvällen tror vi att de behöver vara avskiljda med ett staket och ordentligt upplysta. Det ska inte finnas några skrymslen där man kan gömma sig eller gömma gods om man har stulit det ur en transport, säger Anders Berndtsson som är tjänsteutvecklare på Vägverket.

Oskyddade trailers
Det finns också andra enkla åtgärder som skulle förbättra säkerheten, säger kriminalinspektör Per-Arne Nilsson. Han leder ett samverkansprojekt mellan bland andra polisen, Vägverket och Sveriges åkeriföretag.

– Vi funderar mycket på varför man kör med så oskyddade trailers. Det kostar 500 kronor till per månad att köra en trailer som har nät på insidan av kapellet och är larmad. Varför använder man inte detta?

Stor risk
Lastbilschauffören Sune Johansson tror inte att inhägnade rastplatser kan lösa hela problemet med stölder.

– Det är svårt att få bort alltsammans för alla bilar kan inte stå olika fasta platser heller. Det är alltid bilar som blir stående utanför och då är risken stor, säger han.

Anders Jelmin
anders.jelmin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".