Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ytterligare ett Dash-plan nödlandade

Publicerat lördag 22 september 2007 kl 17.35

Ett flygplan av typen Dash8-Q400 med 68 passagerare tvingades nödlanda i München på fredagen. Planet är av samma typ som de bägge SAS-plan där landningsställen gick sönder för ett par veckor sedan.

På SAS ser man mycket allvarligt på det inträffade som nu reser ytterligare frågor om flygplanstillverkaren Bombardiers ansvar.

– Vi kommer att se på den händelsen väldigt noga och vi kommer inte trafiksätta våra flygplan innan det är klarlagt vad som har hänt i München, säger Hans Ollongren Kommunikationsdirektör på SAS

Noshjulet fastnade
Planet nödlandade i München med nosplåten skrapande mot landningsbanan, eftersom noshjulet inte fällt ut sig. Enligt planets ägare, ett dotterbolag till Lufthansa, är det ett problem man tidigare inte känt till, däremot hade delar av planet bytts ut efter olyckorna med två SAS-plan där höger landningsställ vek sig.

Inte heller i Sverige känner man igen att planen ska ha problem med noshjulen, enligt Karl-Erik Mårtensson, på skandinaviska tillsynskontoret, dit fel på SAS-plan rapporteras.

– Vi litar på att tillverkaren skyndsamt tittar igenom det här och gör en bedömning av vad som behövs göras och om det är nödvändigt gör en ändring till systemet eller till kontroll- och underhållsprogrammet.

Från Japan finns däremot rapporter om att ett plan av samma typ tvingats nödlanda just efter problem med noshjulet. Efter den senaste tidens olyckor och incidenter faller ett stort ansvar på tillverkaren Bombardier, menar flyganalytikern Anders Lidman.

– Det ser väl ut i det här fallet som om Bombardier i Kanada har mycket att bevisa just nu.

Vad tänker du på då?

– Det har ju hänt nu flera operatörer över världen och det är inte bara SAS som upptäckt felaktigheter på flygplanstypen.

Tidigare har också SAS lagt ansvaret för de två tidigare olyckorna på Bombardier eftersom man menar att man följt de instruktioner som finns för underhåll och kontroller.

”Haveriutredningens ansvar”
Men på Bombardier har man hittills inte velat ta på sig ansvaret, utan menar att det är en fråga för de haveriutredningar som pågår.

– Ansvaret för olyckorna kommer att offentliggöras i den slutliga rapporten från den myndighet som utreder olyckorna, säger Marc Duchesne, Bombardiers talesman.

Henrika Åkerman
henrika.akerman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".