Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikeffekterna av arbeten ska minskas

Publicerat söndag 23 september 2007 kl 14.06

Vägarbeten tillåts hindra trafiken alldeles för mycket. Det medger Vägverket som nu lovar att försöka mildra effekterna av arbeten, genom att till exempel lägga arbetena på andra tider.

Bengt Larsson och Kalle Karlsson kör långtradare.

– Man tycker att det är onödigt att ha hastighetsbegränsningar när det inte pågår arbeten på kvällar och helger.

– Gräsklippning utmed kanterna har ju väldigt dumma tidpunkter och sen avspärrningar vid vägarbeten det har varit smalt och trångt vid nästan alla i år.

– Eftersom man har tunga lass tar det både bränsle och tid att komma upp i hastighet igen, säger de.

Ett vägarbete pågår på E4:an, och köerna ringlar sig långa när bilarna sakta snirklar sig förbi. Och även om det många gånger är oundvikligt att arbetet hindrar trafiken så har många, inte minst yrkesförare, retat sig på vad man upplever som onödiga stopp, exempelvis tillfälliga arbeten mitt i rusningstrafiken eller långa sträckor med sänkt hastighet trots att inte en enda vägarbetare syns till.

”En hel del att göra”
Med ökande trafik får trafikstoppen allt större betydelse även samhällsekonomiskt, och även Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö medger att man inte alltid har tagit tillräcklig hänsyn till trafikstörningarna när man planerar ett arbete.

– Vi måste i betydligt mycket större utsträckning än vad vi varit vana vid förlägga arbetena så att de förorsakar så små problem som möjligt för trafikanterna och där har vi en hel del att göra, säger han.

Lovar förändringar
För några veckor sen krävde Vägverket åtgärder för att snabba uppröjningsarbetet efter trafikolyckor med långtradare inblandade som ibland kan ta flera timmar, men även Vägverket orsakar alltså onödiga hinder och Ingemar Skogö lovar nu förändringar.

– Att jobba under en större del av dygnet, förlägga arbeten på tider där det är mindre trafik, minska perioderna där vi måste skylta ner hastigheten. Allt sånt är frågor som är viktigare ju mer trafiken ökar, säger han.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".