Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygbolag återupptar trafik med Dash-plan

Publicerat söndag 23 september 2007 kl 15.54

Utredningen om nödlandningen i fredagskväll i München med ett Dash 8-plan, alltså samma typ som de SAS-plan som tvingats nödlanda nyligen pågår fortfarande och väntas bli klar på måndagen. Men trots det har flygbolaget Augsburg Airways redan återupptagit trafiken med bolagets övriga Dash8-plan, enligt bolagets vice vd Nico Lange.

– Som det ser ut var det en teknisk defekt som kan tillskrivas olyckliga omständigheter, säger Nico Lange. 

Det var en engångshändelse och den har inget att göra med SAS-tillbuden, säger han också. Vilket tekniskt fel och vilka omständigheter han syftar på, det får vi inte veta förrän på måndag, när en rapport väntas från utredarna i München, alltså företrädare för den tyska luftfartsinspektionen och tillverkaren av Dash-planen, kanadensiska Bombardier.

Utredningen följs också av den europeiska luftfartsmyndigheten EASA, som har rätt att utfärda restriktioner för hur bolagen får flyga med de här planen.

Egen slutsats
Men Augsburg Airways har alltså uppenbarligen redan sin slutsats klar: det är inget generellt fel på planen, de övriga fem Dash 8-400 som ingår i Augsburgs flotta flyger nu sina rutter som planerat igen.

Att sidolandningsställen vek sig på de bägge SAS-maskinerna häromveckan visade sig bero på dold rost på en viktig bult i landningsstället.

Fel på många plan
Flygbolagen har sen dess kontrollerat sina Dash-plan, och felet visade sig finnas på en stor del av dem.  Även Augsburg Airways har haft sina sex Dash 8 400-maskiner stående för översyn och renovering.

Men att inte noshjulet fungerande vid nödlandningen i München i fredagskväll var alltså ett nytt fel och de flygbolag som har Dash-plan väntar nu på måndagens resultat av utredningen. Medan alltså det enda bolag som har insyn i utredningen återtagit sina Dash-plan i trafik.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".