Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tyska snabbtågsplaner möter kritik

Publicerat onsdag 26 september 2007 kl 12.30
En modell av det elektromagnetiska tåget Transrapid.

I Tyskland pågår en strid om ett prestigefyllt tågprojekt, en ny snabbförbindelse mellan Münchens stadskärna och flygplatsen. På tisdagens enades förespråkarna om finansieringen, och förklarade att nu är det klart att börja bygga. Men motståndarna har inte gett upp.

Transrapid heter tåget, det är elektromagnetiskt och ska ta folk till och från Münchens flygplats, knappt 40 kilometer på tio minuter. Minst 17 miljarder svenska kronor ska bygget kosta.

Skålar i champagne
Och på tisdagen poserade Bayerns regeringschef Edmund Stoiber med ett modelltåg och skålade i champagne: Banan blir ett ”riktmärke för högteknologi made in Germany” sa Stoiber, sen många år ledare för det kristsocialpartiet CSU.

Han skålar i sista minuten, för han lämnar nu sitt uppdrag som bayersk regeringschef den kommande helgen. Han har ägnat mycket politisk energi åt att få till ett avgörande om snabbtågen innan han slutar. Edmund Stoiber-Expressen kallas tåget i några tyska tidningar på tisdagen.

Motstånd på hemmaplan
Men hans motståndare är inte sentimentala. Vi väntar med champagnen, sa den tyske infrastrukturministern, socialdemokraten Wolfgang Tiefensee på tisdagen. Hans regering är medfinansiär till banan, men Tiefensee tycker inte att kostnaderna för banan är tillräckligt utredda ännu.

Men det hårdaste motståndet mot statusbanan har Stoiber på hemmaplan, i München.

– Om han trodde att striden är över, så kan jag tala om att det är nu den börjar, säjer Münchens överborgmästare i dag, alltså själva stadens högste politiker. Han kallar bygget för en miljardgrav.

Dyr och omodern
Högteknologi håller heller inte alla med om. I årtionden har olika intressen försökt få tillstånd tågtrafiken utan hjul, den elektromagnetiska banan, i Tyskland. Men än så länge finns bara en provsträcka. I Shanghai går tågen däremot i kommersiell drift.

I dag kallar en trafikprofessor i tidningen Frankfurter Rundschau tekniken för dyr och omodern. De vanliga tågen är snabba nog, anser han.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".