Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Miljövänligt flygbränsle kan bryta oljeberoendet

Publicerat måndag 1 oktober 2007 kl 10.00

Flygbranschens utsläpp av koldioxid har utpekats som bland de svårare att komma tillrätta med. Men det pågår forskning om nya bränslen, som kan minska koldioxidutsläppen. Bland annat vid Göteborgsbaserade företaget EcoPar AB.

Andreas Eklund, som är forsknings- och utvecklingschef vid EcoPar, säger att det är viktigt att det alternativa bränslet liknar det traditionella så mycket som möjligt.

– Den egentliga råvaran är syntesgas, den är en aktiv energirik gas som består av kolmonoxid och vätgas. Av den kan man syntetisera flytande kolväten, för det syntetiska jetbränslet är alltså flytande, typ fotogen som ska kunna användas i helt vanliga flygplan, utan någon förändring.

Lika energirikt
Det bränsle som Eco Par utvecklar sägs alltså vara lika energirikt som vanligt flygbränsle och därmed krävs inga större bränsletankar eller tätare påfyllningar. Det ska också klara kylan på höga höjder, krav som tidigare har fällt andra typer av bio-baserade flygbränslen.

Den här råvaran, syntesgas, går att utvinna ur de flesta biologiska råvaror. I Sverige finns försöksfabriker för detta i Piteå och Värnamo. Men innan det finns tillräckligt med bio-råvara, kan naturgas förvandlas till samma flytande bränsle.

– Att man kan använda naturgas som råvara innebär att man bryter oljeberoendet som är totalt i flygsektorn.

Men naturgas är ju också en fossil råvara?

– Ja, fast den är ju något mindre fossil, så att minskningar i storleksordningen 30 procent borde man kunna uppnå.

Om koldioxidutsläpp med naturgas som råvara minskar 30 procent, jämfört med dagens bränsle, kan miljövinsten bli ännu större, med biologiska råvaror i framtiden. Men i dag är naturgasen mest realistisk, enligt Andreas Eklund.

– Kemikalieproduktionen och produktion av naturgas finns redan, så där har det varit lättast att komma igång.

När kan ni ha ett bränsle för kommersiellt bruk?

– Det beror på många faktorer. Dels hur pass mycket ekonomiskt stöd man kan få via direktstöd eller investeringar, och dels beror det på vart oljepriset tar vägen. Det är de två viktiga faktorerna.

Fortfarande återstår många tester innan bränslet finns på marknaden. Ett annat svenskt företag, Swedish Biofuels, har tidigare fått stöd av USA:s försvar för sin forskning om biobränsle till flygplan och den europeiska flygbranschen har som mål att halvera bränsleförbrukningen till år 2020. Där tror många att de stora miljövinsterna finns att göra på förbättrad trafikledning och effektivare flygmotorer.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".