Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lätt att fuska med hushållsnära tjänster

Publicerat tisdag 2 oktober 2007 kl 03.45
Åtta av sexton företag var villiga att hjälpa till med felaktiga fakturor.

Branschen hushållsnära tjänster växer så det knakar. Över 1 000 nya företag har bildats i år, då nya skatteregler gjort det möjligt för kunderna att göra skatteavdrag för tjänster inom städning och omsorg. Men alla tjänster omfattas inte av skatteavdragen.

Ekot har talat med flera företag som är beredda att hjälpa kunderna att kringgå reglerna genom att skriva ut felaktiga kvitton.

Svårt att komma åt
Skatteverket har inte en chans att komma åt fusket. Pia Blank Thörnros är rättslig expert på Skatteverket.

– Det säger sig självt att det går inte att kontrollera sådana saker i efterhand. Det blir mer så man kontrollerar de företag som utför tjänsterna, säger Pia Blank Thörnros.

– Det kan vara så att man gör en kontroll av ett företag som sysslar med trädfällning, men på majoriteten av deras fakturor står det ”gräsklippning”. Då kan det ju finnas anledning för Skatteverket att gå vidare och ställa frågor till de här som har köpt de här ”gräsklippningstjänsterna” av det här företaget.

Dra av hälften av kostnaderna
Det var den 1 juli som regeringen införde nya regler som gör det möjligt för kunden att dra av hälften av kostnaderna när de köper hushållsnära tjänster.

I år har över tusen nya företag bildats inom städsektorn. Men vissa företag är beredda att kringgå reglerna för hushållsnära tjänster och hjälpa kunder att skriva kvitton som gör att de kan dra av för mer än de har rätt till. Så här sa en man på ett av städföretagen.

– Flyttuppdrag och sådant går inte att dra av.

Det går inte att lösa på något sätt?

– Jag kan ju skriva det på samma så att säga, det går ju.

Vad menar du med det?

– Det läggs på själva flyttstädningen i sådana fall, på den fakturan.

Vi har ringt 16 företag inom städ- och trädgårdsbranschen i Stockholms-, Göteborgs- och Malmö-trakten. Vi bad dem utföra två olika tjänster, där man får göra avdrag för den ena, men inte för den andra.

Till exempel får man göra avdrag för häck-klippning men inte för beskärning av träd. Avdrag får göras för flyttstädning, men inte för bortforsling av möbler.

Hälften villiga
Vi frågade om företagen kunde skriva allting som hushållsnära tjänst på kvittot, så att man kan göra avdrag för hela summan. Hälften av företagen var villiga att hjälpa oss med felaktiga fakturor.

Så här lät det när en man, här med förvrängd röst för att skydda hans identitet, självmant erbjöd sig att skriva ett felaktigt kvitto.

– Det är avdragsgillt nu för hushållsnära tjänster.

Alltihopa?

– Inte trädbeskärning, men vi tar det som häck-klippning alltihopa.

Medan hälften av de 16 företag vi pratat med var villiga att skriva felaktiga kvitton till oss, så sa resten nej.

– Nej, utan vi måste specificera vad det är vi gör. Det är rätt så hårda direktiv när man utför hushållsnära tjänster.

Ett felaktigt kvitto innebär att kunden betalar halva priset för en tjänst som man, enligt reglerna för hushållsnära tjänster, borde betala fullt pris för. På ett annat trädgårdsföretag lät det så här.

– Vi fakturerar ju bara precis som vanligt. Sedan är det ju upp till kunden om man vill dra av det eller inte.

Man kan inte skriva så att det står ”trädgårdsskötsel”?

– Jodå, om du vill det så kan vi göra det.

Anna-Karin Sivberg
anna-karin.sivberg@sr.se

Karin Wirenhed
karin.wirenhed@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".