Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hård kamp om TV-spelare

Publicerat måndag 23 december 2002 kl 08.13
TV-spel är en av de vanligaste julklapparna i år. Och det är en hård kamp om landets ofta unga TV-spelare. Så hård att en del spelmaskiner, eller konsoller som de också kallas, säljs med förlust. Det säger Magnus Langly, som är ansvarig för försäljningen i Nordeuropa av Microsofts nya spelkonsoll, X-box.
I Sverige finns i dag runt 200 000 spelkonsoller framför allt hos landets barnfamiljer. Den höga datortätheten i Sverige gör att dataspelen fortfarande dominerar, men det är TV-spelen som ökar mest. Data och TV-spelsförsäljningen beräknas i år omsätta runt 2,5 miljarder kronor, en ökning med upp till 20 procent jämfört med i fjol. Det visar siffror från branschorganisationen MDTS, Multimedia, Dator och TV-spel. Att konsoller säljs till förlust beror på att de stora pengarna finns i nästa led - försäljningen av spel - där priserna inte är lika pressade. Ett spel som kan kosta både 600 och 700 kronor i affären. Och eftersom de olika konsollerna i viss utsträckning har ett eget urval av spel så handlar mycket just om att binda upp konsumeterna med den egna konsollen, säger Peter Levin ordförande i branschorganisationen MDTS.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.