Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hård konkurrens på tv-spelsmarknaden

Publicerat måndag 23 december 2002 kl 10.18
Kampen om tv-spelsköparna är stenhård. Tillverkarna säljer sina apparater till underpriser för att få in en fot i spelarnas hem.
Tv-spel är en av de vanligaste julklapparna i år. Och det är en hård kamp om landets, ofta unga, tv-spelare – så hård att en del spelmaskiner, eller konsoller som de också kallas, säljs med ren förlust. – Vi kommenterar inte hur mycket pengar det rör sig om, säger Magnus Langly, som är ansvarig för försäljningen i Nordeuropa av Microsofts nya spelkonsoll, X-box. Han erkänner att det rör sig om en förlust på varje såld konsoll. För Microsoft är det mycket viktigt att få spelkonsumenterna att välja X-box. – Det är Microsofts sätt att komma in i hemmet, nu när datorerna inte fått den centrala plats i hemmet som man kanske tänkte sig för tio år sedan. I Sverige finns i dag runt 200 000 spelkonsoller – framför allt hos landets barnfamiljer. Den höga datortätheten i Sverige gör att datorspelen fortfarande dominerar, men det är tv-spelen som ökar mest. Dator- och tv-spelsförsäljningen beräknas i år omsätter runt 2,5 miljarder kronor, en ökning med upp till 20 procent jämfört med i fjol, visar siffror från branschorganisationen MDTS, Multimedia, Dator- och TV-spel. Att konsoller säljs till förlust beror på att de stora pengarna finns i nästa led – försäljningen av spel – där priserna inte är lika pressade. Ett spel som kan kosta både 600 och 700 kronor i affären. Och eftersom de olika konsollerna i viss utsträckning har ett eget urval av spel, så handlar mycket just om att binda upp konsumeterna med den egna konsollen, säger Peter Levin ordförande i branschorganisationen MDTS. – I det här kriget mellan de stora konsollherrarna handlar det om att dra längsta strået och därefter kunna sälja sin egen mjukvara just för den plattformen, antingen från sig själv eller från allierade förlag.
Sören Granath
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.