Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

USA:s bilmarknad forsätter neråt

Publicerat onsdag 3 oktober 2007 kl 07.32

Bilmarknaden i USA fortsätter att ha problem totalt sett, på grund av den allmänna osäkerheten kring den amerikanska ekonomin. Det visar försäljningssiffrorna för september månad och för de svenska bilmärkena Saab och Volvo var det tämligen dystra siffror.

Riktningen för den amerikanska bilmarknaden bedöms fortfarande vara neråt ytterligare en tid trots att den totala bilförsäljningen för september månad det här året steg med en procent jämfört med september förra året, när siffrorna säsongsjusterats. Det menar många bedömare av bilmarknaden i USA efter att de tolkat de färska septembersiffrorna.

Osäker ekonomi
Att framtiden är mycket osäker på bilmarknaden beror mest på det allmänt skakiga läget för den amerikanska ekonomin, både vad gäller arbets- och bostadsmarknad.

– Vi är inne i en svår ekonomisk tid just nu och när arbetsmarknadssiffrorna kommer på fredag blir de nog svagare än vad många trott och allt detta gör att folk kommer hålla inne med sina inköp, säger Erich Merkle, bilanalytiker på företaget Irn till Bloomberg News.

Men försäljningssiffrorna för bilar för september i år visar i alla fall att det strejkdrabbade General Motors ökade sin totala bilförsäljning med fyra procent och därmed befäste man sin position som USA:s största biltillverkare.

Däremot går det fortsatt mycket trögt för amerikanska Ford, vars totala försäljning under september minskade kring 20 procent och företaget har nu haft en lång period av dålig försäljning. Även företaget Chrysler redovisade en minskning av sin försäljning, dock betydligt lindrigare än för Ford.

Neråt för Saab och Volvo
Bland de stora japanska biltillverkarna i USA var det återigen neråt för Toyota men uppåt för Honda, som haft framgångar med en ny modell.

För de svenska bilmärkena i USA var september en riktig höstmånad. Jämfört med september förra året minskade försäljningen av Saab drygt 17 procent och försäljningen av Volvo minskade med nästan tio procent under samma period.

Daniel Alling, New York
daniel.alling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".