Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SAS kräver ersättning för flygstopp

Publicerat onsdag 3 oktober 2007 kl 10.49
SAS återupptar trafiken med Dashplanen.

Flygbolaget SAS kommer att kräva en halv miljard kronor i ersättning från tillverkaren Bombardier för att flygplansmodellen Dash 8-Q400 haft flygförbud i tre veckor på grund av ett fel på landningsställen.

– Den del som gäller landningsställen var Bombardiers ansvar utifrån hur gamla våra flygplan var och hur många landningar de har gjort. De har brustit i det ansvaret och den kontrollen och därför ligger felet hos dem, säger SAS vd Mats Jansson.

Har du fortfarande förtroende för Bombardier som leverantör till SAS?

– Ja, det har jag. Bombardier är ju en stor leverantör, en av våra största och en stor leverantör också ute i världen. Totalt sett har vi förtroende för dem. Däremot markerar jag igen att de har brustit oerhört mycket när det gäller den här delen och det är därför som vi kommer att kräva en kompensation på minst en halv miljard svenska kronor, säger Mats Jansson.

Dashplanen i luften igen
I morgon, torsdag, mer än tre veckor efter incidenterna med SAS Dash 8-Q400 i Ålborg och Vilnius så ska vissa av planen upp i luften igen.

Den felaktiga komponenten i landningsstället, som gjorde att hjulen inte kunde låsas på plats, har bytts ut och flera andra undersökningar av planen har också gjorts.

Fem plan i Danmark och tre i Sverige sätts i trafik igen på torsdagen men först den 15 oktober räknar SAS med att ha alla sin 27 Dashplan i trafik igen.

Inget tappat förtroende
Att ha planen stående på marken har kostat SAS cirka 300 miljoner kronor, men att incidenterna även skulle ha kostat SAS i tappat förtroende från resenärerna håller vd Mats Jansson inte med om.

– När vi i våra kundundersökningar tittar på varumärket även under den här tiden ser vi att förtroendet för SAS och SAS säkerhetsarbete är fortsatt oerhört stort. Jag tror att detta blir ett hack i kurvan och inte mycket mer, säger Mats Jansson.

David Rasmusson, Malmö
david.rasmusson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".