Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Butiker argumenterar för att sälja alkohol

Publicerat torsdag 4 oktober 2007 kl 18.01

Svenska butiker arbetar hårt för att få sälja alkohol, handlarna anser att ålderskontrollen nu är så pass bra att man borde få sälja drycker som innehåller upp till 15 procent alkohol.

Thomas Svaton är vd för branschorganisation Svensk dagligvaruhandel.

– Om handeln får det uppdraget så kommer handeln att organisera sig på det sättet att de kan klara av en sådan försäljning. Vi kan tänka oss att alkoholsortimentet delas upp i två grupper. Alkohol med en styrka upp till 15 procent, det kan då säljas med vissa regler i dagligvaruhandeln.

– Precis som vi tänker oss att apoteksmarknaden ska organiseras, de svagare läkemedlen kan säljas i dagligvaruhandeln och de mer skarpa läkemedlen kan säljas på apoteket.

Men klarar ni verkligen av ålderskontrollerna?

– Jag vill påstå det. Vi har just nu en väldigt positiv trend i dagligvaruhandeln, där väldigt många butiker klarar åtta, nio köp av tio. Och det är ungefär där systembolaget också ligger, säger han.

Thomas Svaton gjorde sitt utspel under det årliga alkoholmötet i Helsingborg idag och fick mycket kritik av flera av mötesdeltagarna. Robert Damberg, ordförande för Ungdomens Nykterhetsförbund säger att handeln inte alls är så bra på att kontrollerar ålder som man själva påstår.

– Det vi ser från ungdomens nykterhetsförbund, när vi gör våra kontroller, det är att våra 13-17 åriga medlemmar i 50 procent av fallen får köpa folköl som minderåriga, säger han.

Steen kritisk
Också Systembolagets vd, Anitra Steen var kritisk till förslaget, men mest på grund av folkhälsoskäl snarare än att butikerna skulle vara slarviga med att begära legitimation.

– När man säljer i detaljhandeln, så vill man också påverka kunden att köpa så mycket som möjligt. skulle man börja sälja alkohol i dagligvaruhandeln så skulle det innebära en ökad försäljning och därmed också ökade skador, säger hon.

David Rasmusson, Malmö
david.rasmusson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".