Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikpolisen självkritisk om fortkörare

Publicerat måndag 8 oktober 2007 kl 12.26

Polisen har inte satsat tillräckligt på övervakningen av den tunga trafiken. Det säger chefen för trafikpolisen i Jönköping Göran Bäckström efter Ekots uppgifter att två av tre tunga lastbilar kör för fort.

– Den tunga trafiken har ökat med nästan tio procent om året de sista fem åren. I förhållande till den ökningen har vi haft för lite resurser ute på vägen, det är helt klart.

Så det är lätt att komma undan idag?

– Lätt och lätt, vi har inte följt upp eller varit med i samma takt som trafiken har ökat, säger  Göran Bäckström.

Göran Bäckström har under flera år lett trafikpolisens arbete i ett av de mest trafikintensiva länen. Och samtidigt som trafiken ökat så har antalet renodlade trafikpoliser minskat kraftigt, och då har just den tunga trafiken emellanåt fått stå tillbaka eftersom den är svårkontrollerad och kräver extra kompetens.

Krävs stor yta
Bäckström hoppas ändå polisens nya strategi med bland annat lägre tolerans ska ge resultat, men att kontroller för tung trafik är också besvärligt eftersom det krävs en stor yta att vinka in en långtradare på.

När det gäller utländska förare är det fortfarande svårt att driva in böter, och dessutom tar det inte lång stund innan djungeltelegrafen gått mellan lastbilarna att polisen är ute, exempelvis på någon av de särskilda trafikkontrollplatserna.

– Vi märker när vi öppnar här söder om Jönköping, 15 minuter senare vet de allra flesta lastbilar om det ändå ner till Helsingborg.

”Kultur som måste brytas”
Den mätning som NTF gjort åt Ekot visar att bara var tredje tung lastbil håller tillåten hastighet. Och medan många förare talar om tidspress och tryck från kunder så tror Göran Bäckström att det kanske lika mycket handlar om en kultur som måste brytas.

Carina R Nilsson som är tf vd på Sveriges Åkeriföretag, håller delvis med. Hon pekar ändå på de stora satsningar som flera åkerier nu gör för att öka trafiksäkerheten.

– Vi uppmuntrar våra medlemföretag att arbeta fram en tafiksäkerhetspolicy. Också jobbar vi med attityder. Försöker få chaufförerna att ändra attityd.

Men ändå tycks ju det inte hjälpa?

– Nej det är ett långsiktigt arbete, det tar tid att ändra på attidtyder. Och det måste vi alla hjälpas åt, säger Carina R Nilsson.

Även Vägverket tror på fortsatt information och belöning till förare som kör säkert, för att skapa en positiv trend, men han utesluter inte heller hårdare tag mot trafiksyndare som till exempel indragna yrkestrafiktillstånd.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Pia Fridén, P1-morgon

pia.friden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".