Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Premiär för nytt supersnabbt tåg

Publicerat tisdag 31 december 2002 kl 12.30
I dag, tisdag, har en ny era i transporthistorien inletts. I alla fall om man får tro en mycket stolt kinesisk premiärminister som i dag invigde världens första magnetsvävarbana i reguljär drift tillsammans med den tyske förbundskanslern Gerhard Schröder.
I 430 km i timmen åkte Kinas och Tysklands leende regeringschefer i de motorlösa strömlinjeformade breda vagnarna, som svävar 10 mm ovanför sin bana framdrivna av magnetisk induktion dold under betongbanan. Efter 8 minuter var man framme vid flygplatsen 30 km från Shanghais centrum. ”Framtidens transportmedel” Siemens vd, dr Heinrich von Pierer, talade om en succé för tysk järnvägsteknologi. Thyssen/Krupps vd, professor dr Ekkehard Schulz, sade att inte bara Tyskland utan många länder värden runt nu kommer att följa Kinas exempel och bygga framtidens transportmedel, magnetsvävartågen. I över 30 år har den tyska staten och industrin satsat miljardbelopp på att utveckla magnetsvävartågen som kallas Transrapid. 1994 beslöt den tyska regeringen att bygga en magnetsvävarbana. Var tionde minut skulle ett magnetsvävartåg avgå från Hamburg till Berlin och vice versa och restiden skulle bli under en timma. Miljöproblem År 2000 stoppades projektet just innan byggnadsarbetena. Det gröna regeringspartiet var motståndare till projektet eftersom de framrusande magnetsvävarvagnarna på sin betongbana några meter ovanför marken ansågs kunna störa fågellivet i naturområden som banan skulle dras genom. Dessutom hade de betydligt billigare höghastighetstågen på vanlig räls franska TGV och tyska ICE närmat sig gjort magnetsvävardrömmarna ekonomiskt orealistiska. Efter generösa ekonomiska bidrag från tyska staten invigdes i dag alltså världens i särklass dyraste flygplatspendel i Shanghai. En sträcka som egentligen är alldeles för kort för att hastigheten ska ha någon praktisk betydelse. Drömmar om europeiska linjer Och nu börjar de tyska ingenjörerna damma av planerna om magnetsvävarbanan Paris-Berlin-Moskva och en nordlig anknytning, som bekvämt om några årtionden ska kunna ta oss från Stockholm till Hamburg på under 2 timmar och till Berlin på under 3 timmar. Det närmaste verkligt stora drömprojektet är sträckan Peking – Shanghai. De tyska industriledarna jublar kanske lite för tidigt. Nyligen presenterade universitetet i Hunan en egen kinesisk kopia av magnetsvävartågen med nästan identisk teknik och prestanda. Men i dag på nyårsaftonens premiärtur med den kinesiske och den tyska regeringschefen var det ingen som talade om komplikationerna. Magnetsvävaringenjörerna framhöll istället att detta är en lika historisk dag i transportmedlens historia som när Geigre Stevensson med lokomotivet Rocket segrade i Rinhill 1829.
Thomas Nordegren
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.